torsdag 28 april 2011

En tänkvärd dikt om miljön


Här återger jag en dikt som Per Lundberg 11 år har skrivit. En dikt jag har sparat i min lilla diktbok. Jag vet inte alls  vem denne unge gosse är. Jag vet heller vilken tidning jag har klippt ut dikten från eller vilket årtal, men jag gillar dikten som känns högaktuell oavsett vilken tid det är.

" Skogar och sjöar.
Ängar och öar.
Vad mer kan man önska
Mer än massa grönska.

Planeter, solar och månar.
Tyvärr finns det en massa fånar
Som förstör vår vackra jord
Vi sitter runt samma bord

Snart blir det rast
Vi springer ut i all hast.
Ute har vi kul.
Fast jorden är så ful "



Jag håller inte med Per om att var jord är ful på alla platser men visst har människan satt sina djupa sår och gjort den ful på många ställen.

Översta bilden är tagen när jag promenerar runt Lersjön och bilden under är tagen från Glimmingehus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar