söndag 6 november 2011

Marja i Myrom 5 november 2011

Vi gästar Marja för att lyssna till hennes berättelser om livet, kärleken och konsten samt tittar på hennes underbara alster.
Marja delar med sig av sitt liv till oss och vi trivs alla gott i hennes sällskap och trevliga stuga.
Hon sprudlar av energi och " dela-med-sig-lusta ".
Vi var alla överens om att detta var en underbar stund.
Tack Marja!


 Denna målning har Marja döpt till "Fem över tolv", vilket jag tror betyder "det är aldrig försent".

Marja välkomnade oss på sin veranda.

Ett underbart broderi som tog 1,5 år att färdigställa.

Detta broderi tog 3 år att göra klart. Marja började brodera paret till höger sedan broderade hon vidare allt eftersom hon upplevde olika situationer t.ex att det kom förbi en vitkindad gås ...

Marja hade målningar målade direkt på väggar i huset.
Dessa goa hästar var målade över den vedeldade köksspisen.
Marja förklarade sina målningar på väggar och i tak med att eftersom huset är gammalt så målade hon över skavankerna.
En tanke jag gillade. :-)
Synd att inte jag kan måla, för det finns en och annan hemtrevlig skavank hos oss också.

" Augusts skor o nymjölkad mjölk
Inte konstigt
att tomtarna blir kära "
Marja läser texten hon har skrivit till målningen.



Marja pratar om kram- och gosedjur.

Traktorn finns i Marjas närhet och i denna tavla finns även ett och annat gosedjur med.

Ytterdörrens glasruta har denna trevliga målning.



Marja berättar att hon har aldrig haft intresse för varken körkort eller bilar tills...
...en trasig rosa cadillac råkar hamna i hennes trädgård.
Hur detta går till får Marja själv berätta för dig.
Marja blir bjuden av bilens ägare/ägarinna att följa med på cruising ett tag senare.
Allt detta gör att Marja möter kärleken när hon deltar i just cruisingen :-)

Nu händer det att det smyger sig in raggarbilar/amerikanska bilar i Marjas målningar.

Marja berättar historier där absint har en viss medverkan.
Vad vi lärde av det var att man ska det försiktigt med den starkspriten.
Endast smaka lite absint och då gärna ihop med en sockerbit.



Undrar om det var självaste hustomten som satt ute i trädgården och vaktade.
Återigen tack till Marja.
Jag hoppas att jag inte har återgett något felaktigt i mina texter till bilderna.
Marja har gett sitt godkännade att jag fick skriva om besöket och visa bilderna.

Jag är så fascinerad av denna kvinna och tyckte att hon var så rolig att lyssna till så jag ska kolla i radions arkiv efter hennes sommarpratarprogram.


/Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar