måndag 24 mars 2014

Lysekil och Smögen 22-23 mars 2014

Dags att lämna Vann Spa-hotell för hemfärd. Det är inte roligt att åka Europaväg om det inte enbart ska vara en transportsträcka. Vi har ju dagen på oss att ta oss hem och vi vill njuta av västkusten. Av den anledningen väljer vi kustvägen: Lysekil, Kungshamn, Smögen, Hunnebostrand, Fjällbacka, Hamburgsund ... Grebbestad.
En solig dag som gör det extra trevligt att uppleva via en biltur. 

Jonas rattar oss sakta med säkert mot Skog, och då via en mycket trevlig omväg.

Lysekil

 Gamla stan

 Hur mysigt som helst.
 
 Snart är båtplatserna vid Lysekils bryggor fyllda med båtar, men nu fanns endast enstaka.



Inte bodde Pippi Långstrump i detta hus, men mina tankar gick direkt till den unga damen. 
 Underbara hus,
 med mycket snickarglädje ...
 ... å torn. Jag gillar torn.

Smögen 

Jag trodde nog att jag hade varit i Smögen någon gång men det har jag inte varit. Kände inte alls igen mig utan blandar troligtvis ihop det med Strömstad. Både namnen börjar ju på S ???  ;-)
 Smögen, en underbar ort.



 En och annan bergknalle fanns att beskåda och inte gjorde det "ont i ögat".
 Bilder tagna från bron över till Smögen.
 Å långt där borta ligger resten av världen. Bara att följa havet ...

Gravfält utanför Tanumshede


En stor fördel med att bila på västkusten tidig vår innan turistsäsongen börjar är att man kan köra bil ganska obehindrat inne i alla små underbara orter längs "kustvägen". 
Nackdelen????  Ev att utbud av affärer/förtäringsställen är mindre än under turistsäsongen. Men det är ingen nackdel för mig, handla kan jag göra i Arvika eller Charlottenberg. När jag är på tur vill jag uppleva och njuta av det jag ser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar