fredag 7 juni 2024

Sootkanalen Vestmarka Norge, Sveriges Nationaldag 2024

 Kulturjakten 2024

Något extra trevligt att göra på svenska nationaldagen t ex åka till Norge på Kulturjakt.

Eda kommun i Sverige och Eidskog kommune i Norge samarbetar i aktiviteten Kulturjakten. Du åker runt till olika kulturella platser i kommunerna och letar bokstäver som slutligen bildar en mening. Information finns bl a på Eda kommuns hemsida. Jättekul och trevligt!


Med en liten medhavd fikakorg innehållande kaffe, vatten och jordgubbar rattade Jonas mig precis dit jag och stundvis även google-maps önskade bl a till Sootkanalen i Vestmarka Norge som jag ska berätta om här. Lätt som en plätt att hitta, jag har ju varit där 2 gånger förut. Då kanske ni kommer att undra varför jag blandar in google-maps i detta, det gör jag också.

Först hämtar vi en bokstav vid Paviljongen på Skotterud. Här missade vi infarten till Skôtteru parken 2 gånger, men tredje gången gillt och vi var framme.

Vi lämnar Paviljongen i Skotterud där vi har hämtat en bokstav. 

Av någon anledning så knappar jag in Sootkanalen på google-maps och vi kör dit vi blir hänvisade.

Jo då, detta ska då vara vägen till Soot-kanalen i Vestmarka. En väg jag aldrig tidigare har åkt. Jag tänkte då att det kanske kunde vara en bakväg men innerst inne visste jag att det var fel. Jonas kör ändå vidare det är ju en fin liten gräsväg att uppleva och google-maps säger ju att vi är rätt.

Framme! 
Tro det eller ej, men här är Soot-kanalen. Jag tror inte det eller rättare sagt det är bekräftat det jag har anat dvs att vi är vid helt fel kanal/plats. Detta är ett litet dike som nästan inte syns i grönskan.
Vi kör vidare och kommer till slut ut på väg 21 igen och fortsätter mot och förbi Vestmarka. Egentligen helt onödigt att använda google-maps visar det sig för det är väl skyltat när vi kommer dit vi ska svänga av.

Framme, igen!
Nu är vi på rätt plats. Hela slussystemet hade 16 slussar, några är rekonstruerade.
Engebret Soot lät bygga kanalen som öppnades 1849 för att frakta timmer. Kanalen användes fram till 1932 och är idag Norges äldsta kanalsystem.


Sluss nr 6 Fredrikshald

Sluss nr 5 heter Konstitution

Sluss nr 4 Sverige, är egentligen riven och en bilväg som ni kan skymta i bilden är byggd här men de har gjort en rekonstruktion av slussen.

"Sverige"

Rekommenderar ett besök här oavsett kulturjakten eller inte. Här finns en jättefin plats att äta medhavd matsäck på dessutom under tak. Det finns möjligheter att grilla och ett fantastiskt fint och fräscht utedass.

Grenselosers Museum
Kör du en liten bit till på vägen så kommer du till ett (skol-)museum som användes till att gömma bl a kurirer under andra världskriget när Norge var ockuperat av tyskarna. Kurirerna gömdes på övervåningen dagtid samtidigt som det bedrevs skola på undervåningen. Museét är öppet varje söndag 
t o m 25 augusti 2024. Vägen dit är avstängd och får endast användas av boende övriga dagar/tider.

1 kommentar: