fredag 9 augusti 2024

En timme i Wadköping, en idyll mitt i Örebro vid Svartån 6 augusti 2024

Wadköping, ett fantastiskt friluftsmuseum mitt i Örebro. Namnet har området fått från Hjalmar Bergmans fiktiva stad Wadköping som han skriver om i romanen "Markurells i Wadköping. 
Du kan besöka Hjalmar Bergmans museum då det finns i området.

Området ligger i direkt anslutning till den fina stadsparken som är ett paradis för alla och det finns ett fantastiskt område för barn.

Följ Svartån så kommer du till Wadköping, förutsatt att du går åt rätt håll 😀

Pelargon, en blomma som pryder trappan så grant.



Sommartvätt på tork.

Idag en trevlig charmig innergård. Förr?


Fantastiska innergårdar. 



Handelsboden


Skavfräken eller skurgräs, kan bli ca 1 m höga. Användes till skurmedel pga hårda och sträva stjälkar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skavfr%C3%A4ken


- Får jag bjuda fröken på bröstkarameller? ( småländsk dialekt 😊 )

- Ja tack!

Men jag valde att bli på bjuden "mormors sidenkuddar" istället för bröstkarameller.

Tack Jonas!


Kungstugan till höger och Kajsa Wargs hem till vänster. 

Wadköping är verkligen värt ett besök. 

https://extra.orebro.se/wadkoping.4.6dd1f9011538e4a54e2145.html

https://sv.wikipedia.org/wiki/Wadk%C3%B6ping_(museum)

Tack för att du har besökt min blogg!

/ Mona


 

2 kommentarer:

  1. Trevlig läsning och utflyktsmål. Blir ofta att man åker förbi Örebro på väg till Sthlm, tyvärr!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värt att stanna till en stund, passa på att ta en fikapaus😊

      Radera