tisdag 27 augusti 2024

Hornkjöltornet Eidskog Norge, 11 augusti 2024

Innan dagens vandring upp till Hornkjöltornet så behövs det mat i magen och det åt vi på G-kroen (Grensekroen), en mycket fin och trevlig restaurang. 

Mätta å goa, dagen fortsätter i vårt västra grannland.

Efter en promenad på ca 900 m från parkeringen uppför Hornkjölberget är du framme vid Hornkjöltornet. Berget är 434 m ö h sen tillkommer tornet som är 18,5 m högt.

Men innan vi kom upp stötte vi på några överraskningar längs vägen, naturligtvis på nervägen också.

Ante Fred Inga Fare

Norsk flugsvamp

Vägval

Höggestabbe
(Hur trycker man på tangentbordet för att kunna skriva norskt ö, det är frågan? Det får duga med ett svenskt)

D er i motene D går oppover

Naturens egna konstverk


Då är vi uppe vid tornet som var ett brandtorn från början. Då är det bara att gå upp i tornet. Jag vill lova att det var varmt där uppe och inga fönster som gick att öppna. 
Alla bilder där uppe är alltså tagna genom mer eller mindre rena fönster. 

Kongsvinger med fästningen

Kongsvinger till vänster i bild.
Jag och min vandringskamrat Kerstin har ju vandrat liten egen pilgrimsled förbi Kongsvinger och då gick vi uppe på kullen som ligger mitt i bild. Om inte mitt minne sviker mig helt vill jag påstå att Lier Skans ligger någonstans där. För när vi satt där och fikade på vår väg till Kongsvinger såg vi vattnet som är till höger i bild.

Jag tror att vattnet heter Hornsjön.
Magnor ligger ungefär åt det hållet.

Sista vägsträckan upp till tornet

Kongsvinger

Oslo ligger ungefär åt det hållet.

Om jag förstod väderstreckskartan som sitter i tornets innertak så ska Torsby ligga någonstans därborta.



Vems fötter?
Någon som vilar sig efter att ha varit uppe vid tornet.
Kanske är det trollfötter?
Åk dit och avgör själv vems fötter det är, om hen fortfarande ligger kvar.

Det  är många ungefärliga fakta i texten men det får duga.
Jag rekommenderar att du gör ett eget besök där.
Perfekt plats för medhavd fika.



4 kommentarer: