lördag 11 mars 2017

Upptäcker Vänerns östra sida 28 feb 2017

Mot fika i Tråvad hos Kim, Maria, Lucas och Olivia.

Första stoppet
Revsands camping
med öde sandig badstrand.
Vädret är inte det bästa just i denna stund, om man inte gillar regn förstås.




Åker småvägar söderut.
En liten bit "jaschgåle",
mossig och grann,
stod den där minsann!


Nu har jag stannat till i Otterbäckens hamn.




Fyren lyste.
De tunga regnmolnen börjar skingras och jag kan ana solens strålar.
Det finns en suddig mås i bilden.



Ett lusthus som sett sina bättre dagar.

Sjötorp nästa.

Sjötorp vid Vänern.
Någon gång, gärna kommande sommar vill jag cykla längs kanalen.
Vi får väl så om min önskan kommer att genomföras.
Kanalen går mellan Sjötorp och Mem vid Slätbaken på östkusten.


Det var i Sjötorp som första spadtaget till kanalen togs som sedan stod klar 1832.
1810 gav Karl XIII Baltzar von Platen uppdraget att bygga kanalen.

Kanalen är 190,5 km lång varav 87 km är grävd kanal. 
Den har 58 slussar.

Priset för bygget var 9 miljoner riksdaler vilket enligt 2005 år penningvärde var 13,5 miljarder kronor.


Baltzar von Platen var vicekung i Norge sina sista år i livet. Han dog 1829 och fick därför aldrig se kanalen färdigbyggd.

Fakta om Sjötorp och Göta kanal har jag hämtat:
http://sjötorp.nu

Torsöbron
Längre in i bilden kan du se Mariestads kyrka.

Bron ca 900 m invigdes 1994 och tar dig över till eller från Torsö.
Torsö är Vänerns största ö och ligger i Mariestads skärgård.

Ön har nästan 600 bofasta.


Vid brofästet på fastlandet.


Jag är på Torsö.
Där på andra sidan sundet ligger Brommö. 
Dit är inga bilar välkomna.

Brommö är ett naturreservat.
Här finns möjlighet att vandra eller cykla.
Skriver även upp den aktiviteten på min "önskar-göra-lista".


Här byggs troligtvis sommarboenden.
Stranden ser badfärdig ut men varmare väder behövs nog för att stranden ska fyllas av badgäster.

Härifrån går färjan mellan Torsö och Brommö.

Källa: http://www.torso.se 

Min resa fortsätter ner till Tråvad i ett annat blogginlägg.

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar