lördag 7 april 2018

Havstenssund, Västkusten 3 april 2018


I Grebbestads närhet. 
Gjorde en liten avstickare innan vi styrde norrut.

Stannar till i Havstenssund, Tanums kommun, Bohuslän

Jag googlar Havstenssund och finner intressant att läsa och lära.
Vips så har jag hamnat nere på 1100-talet.

Första gången som området kring nuvarande Havstenssund nämns, är i samband med en sjöstrid år 1196 mellan norske kungen Sverre Sigurdsson och hans motståndare, de biskopstrogna baglarna.
Baglarna? Googlar vidare.
Norskt upprorsparti vars mål var att störta norske kung Sverre Sigurdsson och Birkebeinarna.
Birkebeinarna? Jo, jag vet att det i nutid är en skidlopp i Norge.
Googlar vidare.
Birkebeinarna ( björkben ), var ett parti med upprorsmän som bildades 1174. Det sägs att de vara så fattiga så de gjorde skor av björknäver, sanning eller inte?  Partiet ville störta kung Magnus Erlingsson.

Ja, så blir det när man googlar.
Ett, tu tre så har man kommit långt från ämnet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Havstenssund
Här började jag och härifrån klickade jag mig vidare.

Åter till Havstenssund 




Bohusländska stenar i långa och många rader.


Havstenssunds kapell
Kapell - kyrka, skillnaden är att kapell är en mindre kyrkobyggnad.
Kapellet invigdes 1937.
Det anses gestalta ett fyrsamhälle med fyrtorn och fyrvaktarbostad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Havstenssunds_kapell



Gravar har städats
Ros och liljor har ryckts bort
Många gånger är livet alldeles för kort

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar