lördag 16 mars 2019

Elgafossen/Älgaforsen 3 mar 2019

Älgaforsen
Forsen ligger i svenska kommunen Tanum och i norska Halden. 
Du åker (väg 165) Bohusleden och Kuststigen på svenska sidan och Blågröna vägen (väg 22 ) på norska sidan.
Denna bro leder dig från rastplatsen/parkeringen till vattenfallet, en kort promenad uppskattningsvis på 200 m.

Jag står i Norge och som du ser så ligger Sverige bara en pytteliten bit bort. Gränsen går mitt i vassen.

Det skummar

Detaljbild från bilden ovanför den här.

Här har vassen lagt sig i vattnets "färdriktning".

Mitt i vattenfåran går gränsen mellan Sverige och Norge.
Fallhöjden är hela 46 m.

Jag strävar efter att lära mig fotografera flytande vatten. 
Inte helt lätt men jag utvecklas ständigt.
Lyckas ganska bra ibland och misslyckas oftast, än så länge.


Det har ju legat en kvarn och en såg på denna plats längre bak i tiden.
Ev att byggnaden bakom dessa bladlösa buskar är en kvarleva från den tiden.

Det passerade en vandringsled ev pilgrimsled förbi här.

Fåtöljen känns lite modernare än byggnaden den står i.

Spegelblankt var det här.

Jag ska absolut åka hit för att fotografera någon mer gång men vid olika tidpunkter under året.
Vägen hit mellan norska Halden och Tanumshede är ju så vacker att åka.

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar