tisdag 27 oktober 2020

Marstrand med härliga sommarminnen 24 juli 2020

Mot Marstrand. 

Det är så spännande och underbart att uppleva nya platser och det är precis vad vi ska göra nu.

Kanske heter den lilla ön vi är på Vrångön. Härifrån kunde man åka båt ut till Dyrön, det är jag säker på i alla fall då det stod på en skylt.


Så länge vi var i närheten visade sig ingen fiskelycka.

Om vi är på Vrångön så leder denna bro över till Instön.

Så har vi då nått Koön där en del av tätorten Marstrand ligger.
En fantastisk liten tätort med en härlig sommarkänsla.
Dagens stora besöksmål är Marstrands fästning och snart är vi där. Fästningen ligger på Marstrandön.




Så många fina byggnader. 
Marstrand blev extra känd som bad- och kurort när Oscar II kom att vistas här de flesta somrarna mellan 1887 - 1907. 





Här på flaggstången hängde "sillsalladen" dvs unionsflaggan.


En skarv torkar sina vingar.

Alla lyckönskningar till de nygifta


Bilder tagna uppifrån fästningen.

Jag vill påstå andra några har fått slagsida och även ligger upp-och-ner. Men vad vet jag, jag som aldrig seglat eller surfat 😉



Långt där borta på andra sidan Atlanten ligger då "Amerikat"






Bilder av själva fästningen kommer i ett annat inlägg.
Tack för turen Jonas. 
Vilken trevlig dag vi har haft på denna trevliga plats.

1 kommentar:

  1. Tack för fina Marstrandsbilder Mona! Där har jag varit en gång i början på 70 talet då jag hade en svägerska där som jag och min fästman då besökte. De bodde högt upp med fin utsikt. Vi var ute i båt och fiskade makrill; härliga dagar att minnas. Fästmannen är ett minne blott, men svägerskan och jag har kontakt igen sedan ett par tre år:-) Men hon bor inte längre på Marstrand, men i Göteborg

    SvaraRadera