lördag 9 oktober 2021

Västkusten med Klädesholmen, Tjörn mm 20-21 juni -21

Återigen har jag och Kerstin varit på tur. 

Återigen har vi varit på Västkusten. Denna gång står Orust och Tjörn på agendan.

Återigen var  Kerstin en "trivvlen" reskamrat alltid med glatt humör och nära till skratt.

Återigen har vi mycket mat i bagaget och vi börjar vår vistelse med att äta gott. Fyllda med energi börjar vi uppleva västkusten. Här befinner oss i på Skaftö Lysekils kommun.

Skaftö kyrka

Utskjutande tak står det på den skylten. 


" Sjömansgossen seglar i hamn
och vid Gullmarstrand,
stiger han i land,
möter där sin lilla vän,
hej å ha vad åren går ... " ( Visa från Krakel Spektakel, min barndoms LP-skiva )

Marsipanladan i Fiskebäckskil, ett paradis för marsipan- och chokladälskare. 

Dag 2 Tjörn Klädesholmen


Klädesholmen, känd för sin konservindustri.
Enligt en informationstavla, som jag inte vet datum på, står att läsa att hälften av all inlagd sill i Sverige kommer från Klädesholmen och även under andra firmanamn.

Här står brudorkidéer på rad.

Ros med glittrande vattendroppar.

Nu förflyttar jag dig till Skärhamn

Lady Ellen, är en tremastad bramsegelskonare. Just så är det men vill du veta vad det betyder så får du googla.  


Kyrkan ler från slutet av maj till någon gång i augusti. Kyrkoherden Bengt Rosenqvist kom på denna idé 1996. Han sa " När ni i morgon seglar från Skärhamn - vänd er om, så blir ni påminda om att Gud ler mot er och är med er".

Pilane Skulpturpark

Jag är inte lika atletisk som  "Giant of Salt" av Coderch & Malavia fr Spanien.
Men han är ju inte på riktigt, det är jag. 

Utsikt från parken.
Vad jag har sett i bildernas värld från Pilanes skulpturpark så är nog "Anna" den mest fotograferade. 
"Anna" är skapad av Jaume Plensa fr Spanien. "Anna" är en 14 m hög skulptur. Här bland alla skulpturer finns mångtusenåriga fornlämningar. En väldigt annorlunda och mycket trevlig skulpturpark, väl värd ett besök.

"Pool" av Tony Cragg från Storbritannien.

"Spring" även den skapad av Tony Cragg.

Sundsbys säteri på Tjörn.




Här finns jättefina små leder att vandra där mycket finns att upptäck för ung som gammal.

På och vid denna bergknalle finns många troll att upptäcka.

Här ser du ett glatt "rektit trôll" titta fram mellan trädstammarna.

Ett naturens hjärta

Huvudlös Mona ...
Här står jag och lyssnar till insekterna där de lever inuti trädet. Jo då, de låter ganska mycket.

Åt en mycket god lunch i denna fina huvudbyggnad där restaurang finns.

Utsikt från vår promenad längs en av lederna vid Sundsby säteri.

Tjörn är Sveriges sjunde största ö men är den sjätte största naturligt skapade ön. ( Wikipedia )

Jag åker gärna tillbaka hit igen då det finns mycket mer att uppleva.

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar