måndag 17 oktober 2022

Fina, trevliga Kungshamn, september 2022

Här trivdes vi gott i dagarna två. Anledningen till att vi var gäster här berodde på att vi skulle besöka Smögen ljusfestival. Smögen ligger precis granne på andra sidan den lilla viken. Bilderna kommer att visa närheten mellan de två orterna.

Hoppas att mina bilder kan locka dig dit om du inte redan har varit där.

Kungshamn, belägen på en halvö i Sotenäs kommun på Västkusten.

Fisket var på 1500-talet grunden till att orten har växt upp.




Längst bak i bilden ser du bron som går över till Smögen.

Gammal charm möter ny charm


Fiskebåt redo, tror jag, att ge sig ut på fiske i gryningen.

Smögenbron förbinder Kungshamn och Smögen sedan 1970.



En trevlig promenad upp till Kvarnberget. 

Många vita hus finns det

Här uppe fann jag en liten "insjö/bergssjö/vattenpöl".

Vattentornet finns på Smögen



Där borta på andra sidan viken, inte alls långt bort är Smögen.





Smögenbron

Kyrkans vackra torn

Augustas lilla torg



Kungshamn badplats

Maneter

Stenkul promenad på Kvarnberget





Det fanns många fler kloka, trevliga och tänkvärda stenar längs stigen. 

Rekommenderar boende i Parkvillan. Vi hyrde ett jättefint rum där och det fanns ett fullt utrustat kök på rummet, vilket glatt överraskade oss. Jag hade missat den informationen när jag bokade. 

Det var lätt och snabbt att ta sig över till Smögen med båt eller en promenad över bron. 

Hoppas att du har trivts gott i Kungshamn även om det bara är genom mina bilder.

Tack för besöket!

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar