måndag 6 juni 2011

Färdiga att flytta hemifrån

Blåmes - parus caeruleus
Det latinska namnet betyder himmelsblå mes

Denna utflyttning gick av stapeln ca 12.30 6 juni 2011

Bildkvalitén är inte den allra bästa men jag är nöjd ändå och den allra bästa bildkvalitén har jag ändå på näthinnan eftersom jag stod precis under holken när flytten skedde. Häftigt! Trevligare än alla tv-program som finns :-)


Jag är nr 1 och nu är jag rejält nyfiken på världen utanför denna holk. Börjar bli lite trångt här inne och det är aldrig en tyst stund. Jag skulle vilja skaffa mig ett eget liv. Idag är det 4 juni 2011 och det är en rejält varm sommardag så lita på att det är varmt (och skönt) i holken.

Morsan och farsan sliter varenda minut på dygnet för att få i oss ungar mat. Jo, har man satt barn till världen måste man ta sitt fulla vuxna ansvar även om det är slitsamt. Men mycket god mat hämtar de hem till mig och mina syskon. 



Visst är jag grann. Ännu grannare kommer jag att bli som vuxen blåmes då jag kommer att få många blå fjädrar också.

Jag kommer att bli ungefär 12 cm lång.

Nr 1

6 juni 2011, Sveriges nationaldag. Hm, undrar om det är en bra dag att flytta. Vädret är ju lite svalare ev kan det bli lite regn. Men det är ju skönare att öva flyga i svalare väder, för det kan ju bli lite slitsamt innan jag kan flytekniken till fullo.

Nr 1 och 2

Vad tror du brorsan/syrran ska vi lämna holken idag? Vi är ju trots allt ganska gamla ca 16 - 20 dagar, inte lätt att hålla ordning på dygnen i en mörk holk.

Vad spännande det ser ut där ute. Kanske kan vi hitta några kamrater. Vi har ju hört att flugsnapparen bor i holken bredvid, kanske finns det några ungar där också.



Nr 3

Hallo, vart ska ni? Jag vill också följa med. Ha inte så bråttom. Hur ska jag göra för att flyga? Hallo....



Nr 3

Hallo! Hur gör ni? Vänta på mig! Jag vill ha lite tips och hjälp så jag också kan flyga upp och sitta i det fina gröna trädet. Jag vill inte sitta här på  fönsterblecket. Hur roligt tror ni det är på en skala...? Jag vill flyga. Hjälp!







Nr 4

Å shit, nu hann jag inte med riktigt. Dags att skynda för jag tycker jag hör dem i trädet här bredvid.









Nr 5. Å, jag vill också följa med mina syskon. Men jag tycker allt det ser lite läskigt ut därute. Tänk om jag ramlar ner i marken. Mina vingar kankse inte fungerar. Bäst att ta det lite försiktigt så här i början. Jag vill ju inte vara ensam kvar i holken så det är väl lika bra att jag också sticker. Hej då holken!
År 1999 beräknades det att blåmesarnas population i Sverige var ca 1 miljon par.

Fakta har jag hämtat: www. sofnet.org  ( Sveriges ornitologiska förening )


/ Mona

4 kommentarer:

  1. Men så trevligt...inte alla som får vara med om en så spännande flytt..

    SvaraRadera
  2. Tur att inte jag var där när de bestämde sig för att flytta!
    Men så här på bild var de allt lite gulliga.

    SvaraRadera
  3. Hej Mona
    Man får lära sig en hel del,det är bra
    Mamma

    SvaraRadera