tisdag 14 januari 2014

Calheta Maderia

Hotellet
 Calheta Beach Hotel.
 Vi bor i en stor lägenhet med stor terass med havsutsikt, solnedgångar, ja hela köret som vi "behöver". Här trivs vi utomordentligt bra dessa 14 dagar. Enda vi har att klaga på är de fantastiskt hårda sängarna. Men det medförde att jag och Jonas tränade i gymmet ganska många mornar för att sträcka ut våra stackars ryggar. Å träna är ju alltid bra, något vi borde göra på hemmaplan också. Men oavsett hårda sängar eller inte, jag kan mycket väl tänka mig att bo där igen.


Solnedgångar såg vi mycket av, nästan varje kväll. Solnedgång bortom Atlantens horisont.



Hotellet, ser lite tråkigt ut härifrån men byn finns både på ena och andra sidan samt uppåt. Vi hade att göra i flera dagar för att i sakta promenadmak undersöka omgivningen. Mycket trevligt! 
Calheta ligger 3 mil från Funchal men det är motorväg hela vägen om man inte vill åka "kringelkrokarvägar" i bergen.


Hotellets baksida men den var snyggare än framsidan mot havet, så inte gjorde det något att titta rätt in i den husfasaden. Det var bara att titta på sidan om, där fanns blåa Atlanten. Denna bild är tagen en dag då det regnade lite grann, men inte gjorde det något.
   En genomfartsväg med lugn trafik som passerar mellan hotellets två huskroppar.
 
 Långt där nere bor vi.

 Trevligt och romantiskt med solnedgångarna, något vi aldrig ser från vårt lilla boende i värmlandsskogen.


Långt där nere/borta bor vi. Vi njuter av promenaderna i omgivningen, så olik det man är van då det gäller natur. Härligt att uppleva nytt :-)

Å en liten båthamn finns i hotellets närhet och här finns båtar av alla storlekar, alla charmiga på sitt sätt.


Calheta strandpromenad


 En trappa som leder rätt ner i Atlanten


Små oförargliga ödlor var de enda vilda djur vi såg med undantag för fåglar.

 Mor och son njuter av semester


Strandpromenaden hade trots lågsäsong 7-8 restauranger som var öppna. Vi trivdes mycket gott på Restaurang New Era och tillbringade en hel del tid där med god mat och dryck samt gratis WiFi. Hotellet hade dessutom 3 egna restauranger.


Julafton: restaurang New Era och gratis Wifi. Inte gick det någon nöd att sitta där i solen och ...
 
 ... smaka lite Madeira ...

Solnedgång bakom seglarmasterna. 

Calheta

 Ett övergivet hus


Terasser och trappor till odlingar och boenden överallt.
 

Denna lille rackare skällde ut mig ganska  rejält.
 
 El behöver alla.


 Hela motorvägen består av tunnlar och rondeller. Detta är "vår rondell".


Högt där uppe ...

 ... eller långt där nere.
Mycket kill i min mage då jag är höjdrädd men Jonas tyckte jag skötte mig bra.



 Långt där nere ser vi lyxkryssaren som ligger i "vår" hamn.




 Ett för mig annorlunda träd.


Jo, geten lyfter benet precis som en hund. Ja, varför inte.
 

 En rishög i dubbel bemärkelse.


 Calhetas polishus och kommunhus ( det sistnämnda tror vi ).


 Oj, oj än har jag inte vant mig vid hög höjd så jag är något spänd här.


 Dags att vandra ner och hem till Marcus som är på hotellet och spelar dator. 

 

 Trappor, en nödvändighet för att komma till de olika terasserna.




Inte blev jag utskälld av denna goding.


Clementiner
 
 Odlingar överallt, många bananodlingar runt i Calheta.


En skärmflygare ... Inte lätt att se, en knäpp bild helt enkelt.
:-)







En paus i jordbruksarbetet.





 Jonas njuter av utsikten




Ruin i solsken ...


Ruin i solnedgång ...

Calheta kyrka




 På läktaren finns Jesus och hans tolv lärjungar. Jesus serverar tydligen den sista måltiden då han är gestaltad med förkläde.


 En fantastisk altartavla ...



 ... med en gladare och piggare Jesus än jag är van i "mina" kyrkor. 



Julkrubbor fanns det gott om överallt på ön, både stora och små. Denna krubba var i Calheta kyrka.
 





Ett i mitt tycke annorlunda arrangemang vid krubban var dessa små charmiga musikerdockor, en hel orkester som "spelade" för den nyfödde :-)

Calheta sockerbruk
Så här ser sockerrör ut som också odlas på ön och används vid framställning av bl. a sirap på sockerbruket.
 

 Är det jul så är det. Så här fint hade de pyntat innan julledigheten.






Julkrubba/julpynt ute i byn

 Allt samlat på samma plats. Är det jul så är det. Trevligt!



 En något yngre tomte än jag är van.


  
Det var allt från Calheta för nu.
 Jag åker gärna tillbaka och bor här. Här var lugnt, trevligt och skönt att vara.

/ Mona 





1 kommentar: