måndag 13 januari 2014

Det blommar på Madeira 19 dec - 2 januari

 Denna hibiskus får inleda min bildkavalkad av blommor/växter vi "mötte"  när vi inspekterade underbara Madeira. Vill man se ön i riktig blomsterprakt så har vi fått det goda rådet att åka dit i april - maj, lita på att det är lockande att åka dit igen.

Jag vill lämna reservera mig för att jag ev har fel namn på någon/några blommor/växter. Lämna i så fall en kommentar så ska jag rätta till. Tack för den eventuella hjälpen.

 Papegojblomman, mycket svår att inte vara fascinerad av.

 "Blomman för dagen"


 Papegojblomma



 Denna blomma tror jag var ett förstadium till en frukt.

 Julstjärnorna hade nog blommat färdigt för denna säsong men man såg allt några "i det fria".


 En näpen liten blomma som hängde i massor längs vissa trädgårdsmurar.




 Kanske en sorts näckros då denna växte i en damm i Montes tropiska palatsträdgård (botanisk trädgård).

 Har ingen aning om vad denna vackra blomma heter men den finns i flera krukor på Gärdesskolan också. Kristina Hasselmark sköter om dem så väl så vi njuter av blommorna även i Åmotfors.
Tack till Ingela Lundqvist som gav mig namnet Clivia på denna blomma.

 På promenad ner till Funchal från Monte dit vi åkt linbana och sedan släde 2 km ner för att sedan fortsätta till fots. Härliga turistfällor och vi trivs gott.





 Änglatrumpet

 Stockros

 Bananer på stockar i massor

 Någon sorts stora "nötter"  i detta träd/denna palm. Jag måste googla skillnaden mellan träd och palm, kom jag på nu.
En trevlig palm/träd var det i alla fall tyckte jag.

 Jag tror starkt att detta är aloe vera, men jag kan ha fel.




Denna gula blomma var så liten och näpen och trivdes tydligen gott där det var lite kargt.
 Uppe  "på fjället", i mycket dimma denna dag, blommade många många "buskar" med gula blommor. På långt håll såg det ut som ölandstok men det var inte alls någon likhet när vi kom nära. Vi gissar att det är någon sorts ljungväxt, lite hög sådan.

Att åka i eukalyptusskogen var en fröjd för "nosen" då det doftade så gott.
En blommig och växtlig  hälsning från oss och Madeira.
/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar