söndag 1 mars 2015

Jag har googlat mars

Mars

* ca 892 000 000 träffar via google. "Dâ â môje trâffer dâ", oj, oj! Mesta av info
  är hämtat från Wikipedia
* tredje månaden, 31 dagar

* månaden mars döpt efter romarnas krigsgud. Son till Juno och Jupiter

* planeten Mars, den röda planeten. Fjärde planeten från solen. 225 300 000  
   km från jorden

* latinska namnet: Martius

* äldre svenska namn på dagens månad mars: ugglemånad, vårmånad

* chokladen mars skapades  1932 i Berkshire sydöstra England. Chokladbit  
   med krämig kola och nougatfyllning 
   På tal om choklad, läste på facebook denna söndagmorgon:
   - Är det mars nu?
   - Japp!

* " Mars, mars måne
     jag ska lura dig till Skåne"

    Vilken dag ska man luras med denna ramsa tro? Dags att googla igen.
     Narra april
     Att narras eller luras i april är en sed med mycket gamla anor. Ända sedan  
     1600-talet finns nämligen belägg för att man på vårkanten i Sverige har 
     spelat varandra spratt genom att lura någon att tro på eller göra något 
     dumt. Seden tros ibland ha sin grund i att årets gamla början i mars-april 
     flyttades till januari; i saknad över den gamla ordningen gav man varandra 
     skengåvor 1 april i stället för de gamla nyårspresenterna.

     Att dra ut på skämtandet
     Den som är riktigt skämtsam kan också förlänga tidsperioden under vilken  
     man får skämta genom att i redan i mars börja rimma 'Mars, mars måne, 
     jag kan skämta dig till Skåne' och i maj säga 'Maj, maj måne, jag kan 
     skämta dig till Skåne' efter ett lyckat skämt.

Källa: http://www.sprakochfolkminnen.se/ 

* Grattis till alla som har namnsdag denna första dag i mars månad:
Albin

  • Det finns 282 personer som har efternamnet Albin.
  • Det finns 2 kvinnor som har förnamnet Albin. Av dessa har 0 namnet Albin som tilltalsnamn.
  • Det finns 21510 män som har förnamnet Albin. Av dessa har 15013 namnet Albin som tilltalsnamn.
Elvira

  • Det finns 15694 kvinnor som har förnamnet Elvira. Av dessa har 5988 namnet Elvira som tilltalsnamn.
  • Det finns 1 man som har förnamnet Elvira. Av dessa har 0 namnet Elvira som tilltalsnamn. 
Källa: SCB

Med en blick ut genom fönstret från min sängplats, som jag ännu inte lämnat trots att klockan är 10 denna söndag 1 mars, kan jag se att vädergudarna bjuder snöyra där ute. Ser lite rörigt ut i luften. 
Nu väntar en spännande dag i Falun. Femmilen i skidVM ska avgöras? Hoppas naturligtvis på svenskt guld. Om några timmar vet vi hur det hela slutade.
Hoppas att du haft lite nöje av mina skrivna ord.
/ Mona


1 kommentar: