lördag 14 mars 2015

Min "tulpandag", mina bilder men andras texter

Börjar med tulpanens historia
sen rullar det på med lite annat


Tulpaner kommer ursprungligen från Iran, Afghanistan och Kazakstan. När nomaderna tog lökarna till Turkiet mötte de sultaner som bar en tulpan på sin turban. På persiska heter turban tulipan och det var så tulpanen sitt namn.




1637 rådde det tulpanomani dvs tulpanfeber.
Tulpanen "Semper Augustus" kostade då 120 00 kr att jämföra med att ett stenhus vid kanal i Amsterdam kostade 40 000 kr.
1655 tar Olof Rudbeck d ä den första papegojtulpanen till Sverige och den planterades i Uppsala.

Under 1800-talet introduceras de första Darwintulpanerna och det är härifrån de flesta tulpaner härstammar.




2000-talet
Sverige är det land i världen som konsumerar flest tulpaner per invånare. Vi har också en stor inhemsk produktion och årligen odlas runt 150 miljoner tulpaner i Sverige. Tulpanodlingen i Sverige sker enligt Svenskt Sigills kvalitetsregler vilket borgar för hög kvalitet och en miljövänlig produktion.
 Källa:http://tulpanguiden.se/

Tulpanerna hör till liljesläktet och är en lökväxt. Sex kronblad, sex ståndare och tre pistiller som sitter tätt tillsammans eller om det är en med 3 "kanter". Det finns ca 100 vilda arter av tulpaner. Den största artrikedomen finns i Pamir och stäppområdena i Kazakstan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpansl%C3%A4ktet

Blomsterspråk
Gul tulpanDin kärlek är hopplös.
Röd tulpanDetta är en kärleksförklaring.         
 http://www.blomsterspraket.se/baf/blomspr%C3%A5ket


Med en enkel tulipan utpå bemärkelsedan
jag har den äran att gratulera. 





En vårig hälsning från mig och mina nu vissnade tulpaner, men de har glatt mig denna dag trots att de vissnat.

Njut nu våren!

/ Mona

2 kommentarer:

  1. Men det var ju snodigt att du skriver om denna vackra blomma, jag har fotat en del tulpaner i dagarna och gick itankar om att ta rda på lite mer ... kanske skriva ... så tack för detta - med en enkel tulpan tack Mona!

    SvaraRadera
  2. Tove: Det finns mycket att läsa om den vackra tulpanen. Ta reda på lite du också och skriv, så har vi lär av varandra :-)

    SvaraRadera