torsdag 2 juli 2015

Fagertärn, en fantastisk plats i Tiveden 1 juli

Nog tyckte vi att vägen till Fagertärn var dåligt skyltad.
Vi åkte in på grusväg där det stod "Huvud 3", en grusväg med grässträng i mitten. Kerstin var helt säker på att vi var fel, jag var säker på motsatsen. Till slut åkte vi mellan två vatten och det bevisade att jag hade rätt. Vägen blev lite "krassligare" men vi åkte vidare. Kvällen var ca kl 22. 
Men så till slut dök det upp en korsning/rondell, mitt här i skogen. Jag hade rätt vi var rätt.
Nu var Kerstin mycket glad, något hon varit hela tiden men nu sken hon liksom upp lite extra.

 En mycket charmig liten rondell.
 Nu har vi bara 2 km kvar sen är vi på plats. 
Innan det är dags att sova så tittar vi oss lite kring och njuter kvällens "mörker".








Nöjda över att vara på plats tar vi nu beslutet att sova just här så vi kan starta morgonen med en härlig promenad runt sjön. Men nu är det inte tillåtet att varken tälta eller ställa upp husvagn i detta naturreservat så vi väljer att sova i bilens framsäten. Vi hade ju inte tillåtelse att slå upp tältet. Kerstin parkerar bilen så vi kan njuta av fullmånen innan vi somnar. Ryggstödena fälls bakåt, kuddar och sovsäckar plockas fram, tänder borstas.
Klockan är närmare midnatt.
Å så är det god natt!

 Visst var jag vaken några gånger i natt, säkert Kerstin också.
Klockan var satt till 7.30. Vi vaknade då men Kerstin stängde av alarmet och sen sov vi gott till kl 9.00. Inga onda ryggar och ingen träningsvärk ??? trots vandringar upp och ner i berg i Tiveden i går.  Men å andra sidan hur mycket och hårt slet vi när vi gick 6 km + 2 km på 6 timmar, men det ska jag berätta i nästa inlägg.



 Här är beviset av att jag är mer morgonpigg än Kerstin.

Oj, oj, vad mycket packning vi har.
Kombin är också full av väskor, mat ...


Detta är det första jag ser när jag vaknar. Ingen illa vy detta inte.
Inte ett moln, så långt ögat kan nå,
inte en droppe regn på flera dar
...
Morgonpromenad runt Fagertärn


 Första sträckan är handikappanpassad.

 De första röda näckrosorna vi såg och det fanns många fler även om de gula och vita var många fler.

 Dom lovar handikappvänlig i 500 meter, men jag och Kerstin vill påstå i 1000 meter. Här ser ni den andra hälften som vi tycker såg handikappvänlig ut också.
Enligt informationsbladet så är detta en gammal skogsjärnväg för Aspa bruk där det fraktades timmer mellan Tivedsskogarna och Olshammar.



Björksopp hävdar jag och Kerstin säger tallsopp då det är tallskog.
" De lärde tvistar ständigt " 
 

 Storlom, inte alls lätta att få med på bild. De ville väldigt gärna dyka och försvinna för mig, men skam den som ger sig.
Ordet "lom" är ett gammalt germanskt ord som betyder "skrika, genljuda" och det är därför det finns i begreppet "lomhörd".

De sagolika näckrosorna upptäcktes 1856 och blev snabbt ett samlarobjekt. 1905 fridlystes därför samtliga näckrosor av landshövdingen i Örebro.
De röda näckrosorna är en mutation dvs en slumpmässig förändring i arvsanlagen.
Röd näckros
Red water lilies
Rode Seerose

 Å här lurar en ??? 
Den stod still en god stund innan den försvann som en pil.

 Veckningar i berget



 Inlandsisen har "släppt stenar och klippblock lite hur som helst både här och där.


För att återgå till att hitta hit.
Krångla inte till det som jag gjorde. Kör till Olshammar och lite söderut,
här finns en tydlig skylt där det står Fagertärn 8 km. Vägen är till och med asfalterad till största delen. Men då får ni ju inte uppleva en charmig grusväg med grässträng i mitten förstås.

Från att jag tyckte att de varit snåla med skyltningen så kan jag nu återta det uttalandet och säga att det är ordentligt skyltat.

Har haft några härliga timmar i denna vackra natur och en strålande sommardag.

Tack till Kerstin som varit en bra chaufför och trevligt sällskap, hela tiden.

/ Mona


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar