tisdag 30 juni 2015

von Echstedtska gården juni 2015

Välkommen in!
Så vackra grindar. 
Midsommarstången står där fortfarande grön och grann då det är söndag i midsommarhelgen.

von Echstedtska gården 
ligger i Västra Smedbyn i Kila socken. Gården hette tidigare Smedby gård.
Gården uppfördes under åren 1762-1764 av assessorn vid Kungliga Myntverket Bengt von Echstedt. Utsidan har karolinsk prägel. På insidan blommar rokokon bland annat i väggmålningarna. 

Geridon heter "piedestalen" att ha ljus eller prydnadssaker på.







Underkjolen med ställning.
 
 Mycket grannlåt i detta ev livstycke.



Ett lusthus och hemlighus flankerar på ömse sidor huvudbyggnaden, nedanför ligger dubbla par flygelbyggnader. Hemlighuset har unika takmålningar som föreställer gårdsherren med sin första hustru elegant sitta på avträdet med uppvaktande tjänare.



 Här sitter ju Jonas och förkovrar sig i "dasshistoria".
Han trivdes gott här och satt en god stund och läste.
Den gröna utsikten från dass.

När Jonas satt på dass passade jag på att fotografera blommorna utanför.

 Jag vet inte vad som är upp eller ned på denna bild.

 
 Vid gården finns en apelgården med gamla värmländska äppelsorter.

Fikaväskan packas upp i äppelträdgården.
Flera äppelsorter härstammar från Arvikatrakten.
Jo, Jonas bättrar på sina kunskaper om gården. Bra, då behöver jag bara fråga honom om jag önskar veta något.

Vi hinner precis fika klart så börjar det regna och åskan mullrar.




Rosenbuske vid dassdörren.


Gården hotades i början av 1900-talet att flyttas till Skansen men undgick detta genom att Värmlands Museum köpte gården 1939. 



 Nu säger vi hej då till von Echstedt
 Jag tror att sjön heter Harefjorden.

Rekommenderar ett besök här.
Denna sommar har de även en utställning med Bengt Bergs bilder 
och du kan läsa dikter som skolbarn i kommunen har skrivit.

Fakta har jag kopierat från Wikipedia

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar