söndag 6 september 2015

Ränken runt 6 september

En strålande sol, klar luft och blå himmel.
Söndagen börjar.
Jag bara känner att nu måste jag ut och cykla, ta till vara det vackra vädret.
Cykelkorgarna packas för fotografering, väder  samt vatten, te och frukt.
Jag har i flera år tänkt mig cykla runt de olika sjöarna i Eda kommun, Ränken återstår.
Därför blir dagens beslut att jag ska cykla just runt Ränken.


Första stoppet är vid Kolsjön
Teatime och fruktstund


Inte en enda badgäst i vattnet denna söndag förmiddag.





Min "cykelkompis" och turkosa väska, innehållande kameror, som ständigt följer mig på mina turer.


Jag cyklar vidare till Ränkesed, en trevlig lite by att cykla genom.
Här vilar jag vid offerkällan där missionären Torgeir döpte Älgås befolkning vid tidig medeltid.




Nu är jag i ena änden av Ränken.
Hästjärnväg med lastbrygga står det på stolpen vid trädet.

Mot Krokebol

Där på andra sidan är Ränkesnipa.
Du kan se bilder tagna från den i tidigare inlägg på min blogg.
Jag befinner mig i Krokebol, som visar sig att vara en rejäl uppförsbackehistoria.


Någon har sitt lilla sommarparadis där nere vid Ränkens strandkant. Kanska kan du se hängmattan mellan björkarna, precis som hängmattor ska hänga.


Många pigga fjärilar mötte jag på min väg. 
Jag vill inte påstå att det är det lättaste djur att fotografera, absolut inte när det blåser. Jag är imponerad av att dessa lätta insekter kan hålla sig kvar i blomman/växten fast det blåser så att växten nästan "ligger raklång".


Citronfjäril

Nässelfjäril

Jag tycker det ser ut om denna lilla rackare lipar åt mig.  


Här står träden i räta rader.

Dagens stora behållning var dagens möte.
Jag träffade dessa två underbara damer som satt och njöt av dagen.
Vi fick en trevlig pratstund. 
Alltid kul att träffa nya människor.
Får jag presentera:
hunden Ludde
Phebe Nilsson
Bodil Boman Diseth

Damerna gav mig rådet att bad i sjö är en bra "medicin" att hålla sig pigg, ett sätt att fylla kroppen med energi.
Med tanke på Phebes ålder, som jag aldrig hade kunnat gissa mig till, så är jag beredd att verkligen tro att deras råd är att rekommendera. 
Damerna börjar bada tidigt på våren/ommaren och slutar först när hösten närmar sig.
I år har de hoppat i plurret ca 40 gånger, vilket är 38 gånger fler än vad jag har badat. Men så var damerna pigga, allerta och fulla av energi. Något som inte jag är i skrivande stund efter cykeltur på 4 mil.
Vi skildes åt när det var dags för damerna att åka hem till sina hungriga gubbar. 

Tusen tack till Bodil, Phebe och Ludde för pratstunden.
Jag och Bodil har ju även knutit vänskapsband på facebook, jätteroligt.

Hungrig som en varg cyklar jag in till golfrestaurangen och äter middag innan jag cyklar de sista kilometrarna hem. Med pasta och köttfärssås i en mätt mage så cyklar jag hem. 
De sista 900 metrarna så är det återigen en uppförsbacke och det blir dagens sista promenad innan grannarna Tove och Ulf bjuder på kaffe.

Efter ca 5,5 timmar och 4 mil så är jag åter hemma på Skog igen.

Sover en timme i min "hängsäng" ute på verandan innan söndagen fortsätter.

En härlig söndag ute i den västvärmländska naturen.

Jag behöver aldrig mer cykla runt Ränken, alldeles för mycket upp och ner, föredrar Hugn och Bysjön.

/ Mona

1 kommentar:

  1. Om jag bott i Åmot än skulle jag ju följa dig pådina turer då och då!
    Du tar fina bilder, verkligen utvecklats och texterna ger flyt!
    Ett nöje att läsa!

    SvaraRadera