måndag 28 september 2015

På tur I Åmotfors bl a Lögarberga 27 sep - 15

Söndag 27 september
Värme och strålande sol.
Bara måste ut och njuta dagen.

Packar lite "färdkost" i min cykelkorg.
Naturligtvis är kameran med.

Nutid: Lindas café i 2 dagar till samt lägenheter.
Dåtid: Bl a när jag var ett barn ( tidigt 70-tal ) så gick jag på scouterna i källaren här. 

Järnvägsstationen, så fin.

 Det finns "smultronställe" i Åmotfors också,
men det är lätt att se sig blind på hemmaplan. 
Bl a Normahuset till höger i bilden och Strömslundsgatan.

 De vita bollarna ligger borta i Anneborgs närhet.

 Jag gillar berg och det finns det vid Lögarberga.
 Trevligt att ungdomar trivs gott vid denna vackra plats. 
Synd att det skräpas ner så mycket. Konstigt att folk orkar bära flaskor, burkar etc när de är som tyngst. När det är tomt i burkar, flaskor mm så tar tydligen orken slut och skräpet hamnar i naturen, vilket förstör trevnaden i fortsättningen för oss alla inklusive den som skräpar ner.

Zoomar in bryggorna lite längre bort.
Jag befinner mig fortfarnade på Lögarberga.
"Berga som man troligtvis lögade sig" vid lite längre bakåt i tiden.
 Det är ju återigen en plats för att löga sig.


 Jag tog ingen bild av "själva badplatsen" utan visar upp lite av den steniga/bergiga omgivningen.

Jag fick sällskap av detta vackra par.

När de ville simma iväg så lockade jag tillbaka dem genom att smacka, ni vet som man gör till hästar. Å tänk, de förstod hästsmackarspråket. Därför studerade vi varandra nyfiket en längre stund på ganska när håll.



 Så vackra och ett så trevligt sällskap.
Till slut tröttnade de på mitt sällskap och smackande, blev väl enformigt att lyssna till,  och "paddlade" iväg.


Nu har jag förflyttat mig mot och till småbåtshamnen
Där borta ser du Lögarbergas "kiosk- och omklädningsbyggnad" som tyvärr inte längre är i bruk pga föstörelse.


 På andra sidan Flaga ligger Strand

Lugnt i hamnen idag, än ...

... men sen blir det lite liv och rörelse


 Håkan och Ulf tar upp båten. 
Deras båtsäsong är över för i år.

Där kommer ytterligare en båt in till hamnen.






Ett mötet på hemvägen.
Var inte alls lika sällskaplig och nyfiken som svanparet.

Det var en del av min söndag.
/Mona


 

1 kommentar:

  1. Det är allt bra härligt att följa med .. Tack för fototuren Mona!

    SvaraRadera