tisdag 29 december 2015

Åmotfors 29 dec

Äntligen är vintern här.
Hoppas att den har kommit för att stanna.
Efter att Frida Hansdotter vunnit dagens slalomtävling så behövde vi frisk luft.
Kerstin Axelsson kom hit, ända från Rôssgårn, för att följa med mig och Jonas på 
frisk-luft-promenad.

 En härlig vintereftermiddag.
Asksjön strax nedanför "Finland"

Oj,oj sicket gnagande. 
Men snart är trädet fällt. 


Hole på andra sidan Asksjön

Nordic paper
Pappersfabrik sedan 1897
Här jobbar min gubbe Jonas
och här jobbade pappa tills han gick i pension. 

Asksjön med Hole på andra sidan till vänster i bild och Noreborg allra längst bort. Den lilla lilla vita pricken allra längst bort i bilden är Noreborgs herrgård.

 Vinter på Vammyra är så vackert, likaså en "jaschgåle"


Scoutstugan med julbelysning som finns borta vid Antiphone

Torget i Åmotfors i vacker vinterskrud.

Nu är gatuplanet tomt men här fanns förr Wandas som sålde bl a damkläder, senare Erik Arnessons herrfrisörsalong.

 Den mörkklädda suddiga personen på trottoaren är Kerstin.

En härlig vinterpromenad i äntligen vinterklätt Åmotfors.

Det var allt för nu.
Nu väntar Fröken Friman på tv.
Upp till kamp kvinnor, rösträtt ska vi ha

/ Mona

2 kommentarer:

  1. Verkligen fina bilder du tar Mona!Roligt följa med på vandringen eftersom jag ju gått där förr!
    På pappersbruket jobbade min dåvarande svärfar och min dåvarande man en gång i tiden.

    SvaraRadera
  2. Jätteroligt att du gillar mina bilder. Nu ska jag åka till Warszawa några dagar och fotografera, flanera, njuta kultur och storstad. Bildbevis kommer :-)

    SvaraRadera