söndag 5 augusti 2018

Med cykel längs Göta kanal

Jag parkerar bilen vid vackra Sjötorp och lastar av cykeln från dragkroken.
Jag finner mig en karta med information vad som finns längs kanalen.
Mina förväntningar är att jag kommer att kommer att cykla i ett "svenskt vykort".
 Solen strålar och det är en mycket varm sommardag.


I väntan på att få slussa


 Så vackert och alla hus vid slussarna är målade i gult.
Rogstorp står det på detta fina lilla hus.



En passagerarbåt

Cyklar ju i en jordbruksbygd så då träffar man ju på en och annan kossa.

Har funnit sig lite skugga för att klara dagens värme.



Men se, där i vegetationen kommer det en större motorbåt.




 Efter ca 3 mil cykel så vilar jag mig på Vassbacken camping, 1 mil söder om Töreboda.
Jag hade hyrt ett rum på vandrarhemmet.
En liten fors vid campingen.


Rotkilen står det på denna lilla stuga

Töreboda
 Sveriges minsta färja.
Färjkarlen drar mig över på max 20 sekunder.


Trångt i slussen.
Inga småbåtar här inte.

Visst har jag cyklat i ett svenskt vykort.
Vägen jag cyklad är platt vilket jag tyckte skulle var en storfördel, lättcyklat.
Men jag tänkte inte på att om det är platt då måste jag trampa hela tiden. En  lite nedförsbacke då och då hade inte gjort något. :-)

Rekommenderar verkligen  att ni tar er en cykeltur längs kanalen.

/ Mona


2 kommentarer:

  1. Trampbehov i vackra vyer -kanallivet går sin gång.
    Din upptäckarlust gör en glad!

    SvaraRadera
  2. Rekommenderar att prova om du inte har gjort det Tove. Jättetrevligt och fint:-)

    SvaraRadera