måndag 13 april 2020

Etapp 4 Pilgrimsleden, Vadjungen till Koppom, onsdag 1 april 2020

När det gäller de olika etapperna så är det mina och Kerstins etapper, inget som är rekommenderat från någon pilgrimsarrangör. Vi går ju dessutom leden "baklänges".

Vi bestämmer oss för att vandra nästa etapp beroende på väder och lusten till att ta en promenad. Men om vi ska hinna ända till Lurö innan restaurangerna stänger där i augusti så behöver vi nog "lägga på ett kol".

Vi börjar dagens vandring vid Vadjungens badplats. Vi går fel den första kilometern då vi går längs med vattnet istället för att gå upp i skogen.




 Då har vi gått första kilometern för dagen. Bakom tankshindren flyter Kölaälven.



 Från Osebron vandrar vi uppåt mot Näved.

 Äntligen har dikeskanterna börjat att fyllas av tussilago. Nu är våren på gång på riktigt. Underbart!

Inte är det möjligt att det ligger en t-banestation i Näved eller? 

Här fanns en gång inspelningsstudion Silence records. Enligt en kommentar från en läsare ( Annika ) så ska det har varit aktivitet i studion i mars i år. 

Fram till 9 september 2020 kan du se filmen om Silence records på SVTplay  https://www.svtplay.se/video/25894456/tystnaden-en-film-om-silence-musiken-och-tiden

 Visst kan livet knöla till sig ibland. Det är precis vad som har hänt denna stackars björk. Är det en sjukdom eller bara en knöl?

En fantastiskt vacker svamp i jättefina färger.

 Vi fortsätter vår vandring uppåt.


Från att ha vandrat mycket längs vatten så vistas vi mest i jordbrukslandskap i denna vandring.
Här fick jag rena rama bullerbykänslan även om platsen/byn heter Näved eller Näva.
Denna rejäla granhäck döljer ett hus.

 Här fick jag känslan av att Emil i Lönneberga kunde bo.

Jag måste säga att ladugårdarna de byggde förr var betydligt vackrare än de som byggs idag. 

Det växte så mycket vårblommor i en trädgård så jag passade på att ta några bilder. Denna bild har jag vinjetterat.

 Långt bort i bilden ser du Kölaälven.

Bakom "Lönnebergahuset" går leden vidare mot Lurö.

     Köla älven rinner förbi Schlarte ( Slärteg )



Här har jag precis fastnat med foten i en gren och gjort en liten vurpa. Men det visade sig att jag hade god fallteknik så jag landade mjukt och helt skadefritt.

Stommen gamla kyrkplats. Här tog vi oss en fruktstund och vi stämplade vårt pilgrimspass för tredje gången.







Här setter ho, min vandringskamrat Kerstin. Tänk sô trivvle vi hart när vi går omkring på dätta vise.

 Bara skalen kvar. Apelsinerna smakade ljuvligt.


Efter en välbehövlig paus så vandrade vi vidare mot Koppom.

Vi följde gamla järnvägen in mot Koppom. Mellan granarna till höger i bilden kan du skymta Järnskogs kyrka.

 Bilar på hög.


Vi avslutade dagens vandring nedanför vår arbetsplats Hierneskolan, där Kerstin jobbar på högstadiet och jag på mellanstadiet. Jonas kom och hämtade oss, vilket vi tackar för.

Enligt min Runkeeper på mobilen så har vi gått 8 km idag, 8 trevliga kilometrar.

Tack för idag Kerstin! Ses på jobbet i morgon.

/ Mona









5 kommentarer:

  1. Vilken härlig vandring att få följa, hembygden facinerar.... men appropå Silence, så sent som 14 mars iår fanns musiker på plats för att spela in enl deras FBsida..... they are still going strong alltså.... bare en litten blink sô du itte får musikvärlden påddä😉😉😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar att följa vår vandring. Ska rätta till din info om Silence. / Mona

      Radera
  2. Så kul å se dina bilder Mona��Är född och bodde i Näved tills jag fyllde 17 år. Dom vägarna husen, Vadjungen, Silence Records i Näveds gamla skola där min pappa gått på skolan i 7 år,Stommekyrkogården där klockstapeln är byggd av min farfarsfar är en stor del av mitt liv och mina minnen. Tack så mycket för turen������

    SvaraRadera
  3. Tack för dina reflektioner om inlägget. Alltid lika trevligt när du skriver några rader. / Mona

    SvaraRadera
  4. Tack för dina kommentarer som är så kul att läsa och kul att du gillar bilderna. / Mona

    SvaraRadera