lördag 11 juli 2020

Etapp 14 Kila kyrka till Säffle 29 juni 2020

Välkommen att följa oss från Kila till Säffle.
 
Vi börjar med en smörgås vid Kila kyrkas fina utsiktsplats över Harefjorden.



Finn 1 "fel"! 

Jo men visst, det finns ingen kyrkport på tornets framsida, men tittar du noga så ser du den på tornets högra sida. Det är då absolut inget fel att ha porten någon annanstans än rakt fram, det är bara så att det är väl den vanligaste placeringen. Kul att någon tänkt annorlunda.


"Klara, färdiga, gå!" och där är vi i väg genom allén från Kila kyrka. På berget rakt fram på andra sidan vägen finns minnesmärket över Laura Lignell, syster till Esaias Tegnér.

Svårt att se i denna bilden men det är ett näs med namnet Harnäs som sticker ut i Harefjorden. Vi är då i Norra Ed, om jag läser kartan rätt.

En idyllisk plats för sommarstugan som ligger här.

Det är inte så vanligt att vi går på små stigar som den här men det finns några kortare sträckor som liknar den här.

Fisk? 
Vi gör en liten avstickare ner till Drössviken rastplats och vindskydd som ligger nere vid Harefjorden.
Här hade vi en trevlig liten pratstund med en dam vars bror hade varit med och ställt ordning rastplatsen.




Intar lite ryggläge, gôtt. Kerstin ligger inne i vindskyddet.

Rastplatsen har flera grillplatser som är gjorda av någon sorts stora järnhjul.

Sitt ner och njut av utsikten.

Grisen visar vägen till det fina utedasset.

Tänk att några fina träkatter och en liten ljusstake kan göra så mycket för att glädja oss besökare. 
Det finns möjlighet att bada från en hög brygga med stege. Du kan även förbeställa om du vill bada bastu då det fanns en sådan på platsen. En jättefin rastplats att rekommendera för de som är ute på tur, det går ju även att köra bil hit.


Vi har passerat så många trevliga äldre uthus, ladugårdar och lador . De är så charmiga där de ligger "på vägen", särskilt om jag jämför med de stela tråkiga byggnader som byggs idag. 


En trevägskorsning. Mitt i bilden i det höga gräset finns en pilgrimsstolpe som visar åt vilket håll Nidaros ligger. Vi går ju "från Nidaros" så vi får tänka baklänges, vilket har ställt till det för oss ibland. 



Vete och blåklint samsas.

Var så god och stig in/ut.


En tistel.

Kerstin har satt sig att vila i väntan på mig när jag "är på toa". Vi närmar oss Säffle.


Alla hus har sin historia. Vilken? Hela sanningen, vet bara tysta husen. Jag hoppas och önskar att alla trevliga och charmiga tomma hus endast har bestått av glädje och trevligheter. 

Eftersom vi går åt fel håll så var den här stolpen med vägvisning riktigt klurig att hitta. Men går man åt rätt håll så finns inga problem alls. Här ska man ju gå över spången och in i slyn som snabbt blir en kortare stig innan elljusbanan i Säffle. Vi kom ju ut här. Lite detektivarbete har vi utfört men inget har varit helt omöjligt.

Säffle
En tätort med ca 9300 invånare. Ligger vid Byälven som förbinder Glafsfjorden med Vänern och resten av världen. Forntida fynd visar att det fanns boplatser här redan på järnåldern. Under Gustav Vasas tid omtalas Säffle som en viktigt handelsplats. Säffle är den sista staden som har bildats i Sverige, året var 1951. (Källa: Wikipedia)

Säffle, here we come. 
Genom bostadsområdets parkeringsplatser och mot Lidl för nu ska jag köpa choklad. Vi går på rätt väg även om det låter som vi är lite fel.

Se så gott det var med choklad. Vi var så hungriga. Jag har inte riktigt så mycket choklad i munnen som bilden visar, jag blåser liksom upp mig 😉 Vilket inte alls är till min fördel 😂men den bjuder jag på.
(Kerstins bild)

Säffle kyrka, en ny kyrka som invigdes 1965, klockstapeln invigdes 1984. 
Nu hade vi tur att vi hann få våra pilgrimspass stämplade. Klockan var strax över 15.30 och pastorsexpeditionen var fortfarande öppen men de höll på att stänga. Tyvärr, kan de inte har någon låda med stämpel på utsidan då den har förstörts. Tråkigt när saker förstörs eller försvinner.

Här pratar jag med Lars "Knit" Johansson som hjälper oss att få vår Säfflestämpel. Tack för det "Knit" , tack för pratstund, tack för vägvisning och tack för restaurangtips. Jag ser förfärligt nochalant ut där jag står men det är väldigt varmt åt mig så jag försöker ha så lite kroppskontakt som möjligt med mig själv. (Kerstins bild)

Säffle kanal, byggdes 1835 - 37 och är ca 75 km lång. Kung Karl XIV Johan invigde kanalen oktober 1837.

Första gången vi äter middag på restaurang under våra vandringar. Vi har ju inte varit i närheten av någon innan så det är väl inte så konstigt. Inget fel på äggsmörgåsar men det gjorde inget att byta ut dem mot gös på planka hos Bella Rosa. Mätta och goa styr vi sedan våra bilar mot våra hem i Eda kommun. Vi lämnar ett Säffle i duggregn.

Men först några bilder på fina byggnader i staden.
Folkskolan

Stationshus är oftast väldigt vackra.




Inte någon fin byggnad men den ingår ju i stadsbilden.
Där borta mellan trädens grenar finns Nordic Paper, samma koncern som pappersbruket i Åmotfors (min hemort). Nordic Paper Säffle (och norska Geåker) tillverkar smörpapper och i Åmotfors (även Bäckhammar) gör de kraftpapper och emballage. Sedan 2017 ägs Nordic paper av kinesiska skogindustribolaget Anhui Shanying Paper.

Säffle gamla vattentorn är 45 meter högt, byggdes 1914 och var i bruk till 1958. 
Från år 2016 är det en konsthall.

Någon informerade oss om att det var en rosa älg i turistbyråns skyltfönster. Jag vet inte hur Säffles älgar ser ut men i Eda är detta en gris 😉


På hemväg i våra bilar
Vi svänger in i Stömne och åker upp till fina Hammartjärnet för ett kvällsdopp. Denna plats har ju varit ett tidigare etappmål på vår vandring. Vattnet var varmt och alldeles ljuvligt, ett perfekt kvällsbad innan färden hem fortsätter. Vi har upplevt så många fina smultronställen under våra vandringar. 

Kvällsljus över Hammartjärnet

I bilen igen. 
I Sölje hänger denna hatt på en stolpe. Är det en pilgrim som har mist sin hatt? Är det en vägvisarsymbol? Eller är det bara en hatt som någon har hängt där?

Hoppas att du har funnit nöje att ta del av detta inlägg.

/ Mona

1 kommentar:

  1. Fantastiskt roligt att läsa och se även detta avsnitt. Så roligt skrivit och din pose där på bilden är bara så cool ��.
    HIPP hipp hurra för er än en gång��������.
    Hälsningar Tove

    SvaraRadera