lördag 20 februari 2021

Bryelsegrottorna i Skillingmark 210220

Ett av Eda kommuns naturpärlor men då endast vintertid.

Bryelsegrottorna, inte Brysselgrottorna som jag felaktigt har sagt, finns vintertid i Skillingmark. Vill du hitta dit så följ skylten "utsiktsplats" eller utsiktstorn. Nu är inte Bryelsegrottorna en utsiktsplats men du finner skylten till grottorna längs den väg.

Tack Viktoria Högberg och Emmie för sällskapet dit, denna duggregnande lördag 20 februari 2021.

Dessa vintergrottor finns alltså bara ca 4 mil från Åmotfors där jag då bor och har bott i stort sett hela mitt liv. Men trots det så har jag aldrig förrän idag varit och upplevt detta naturens konstverk. Nu gillar jag att ta bilder men som med allt annat så är bilder bäst att uppleva i verkliga livet. 

Oavsett om bilder ska upplevas i verkliga livet eller inte så tänker jag ändå visa bilder genom min kameralins. Välkommen att titta :-)

Första aha-känslan. 
Woaw, häftigt! 


Fantasin i mitt huvud vet inga gränser.



Isen har liksom delvis växt uppåt.

Ser ut som grodyngel, säger Emmie och jag håller med. 

Emmie med mamma Viktoria äter medhavd matsäck i grottan. 
Emmie åt med en fantastisk aptit för hennes mamma hade ju gjort så goda smörgåsar.


Bärnstensfärgad is

En öppning in i "isslottet"

Emmie visar en öppning i en av alla fantastiska isformationer som finns här.

Bärnstensfärgad is, vit is, transparant is ... Här finns is i många olika skepnader.


Det har klumpat ihop sig.

Jo då, det sitter ett par och fikar längre in i bilden, utanför isen i skogskanten.




En öppning in till en av grottorna, en öppning endast för mycket mycket småväxt folk.

Emmie passar på att åka ner på vår väg från grottorna. Jag provade jag också men kom aldrig upp i samma fart som Emmie. 


Har du inte varit här och är i krokarna så rekommenderar jag ett besök här, vintertid.
En promenad på ca 1, 5 km beroende av var du parkerar, 0,7 km mycket uppför. 

/ Mona

2 kommentarer:

  1. Såååå underbara isformatioe! Naturens konst på sitt finaste.
    Du har fotat så bra. Härligt att du visar här på bloggen så jag kunde få se! Vilket nöje att få fota där, drömläge. ��

    SvaraRadera
  2. Tack för de fina orden. Naturens konstverk som snart är ett minne blott för denna säsong. Men nästa vinter är ett nytt isigt konstverk på plats. Har du inte varit där någon gång och råkar ha vägarna förbi så rekommenderar jag ett besök här, men då vintertid naturligtvis :-)

    SvaraRadera