fredag 19 november 2021

Stora Sundby slott 7 november 2021

En mycket regnig söndag 7 november 2021. 

Jag och Jonas hade varit i Nyköping i dagarna 3,5, nu körde vi hemåt. Jag hade lyckats se en bild på slottet Stora Sundby som ligger i Södermanland vid sjön Hjälmaren. Jag hade en enorm önskan att få se detta slott och naturligtvis fick jag det. Det blev liten liten omväg men det gjorde absolut inget, bedyrade Jonas.

       

Området och platsen för slottet har anor från 1200-talet.
År 1848 stod Sveriges vackraste slott, enligt deras hemsida, färdigt. Idag bor familjen Klingsporre här.


De fyra tornen symboliserar årstiderna, 12 mindre torn symboliserar månaderna, 52 rum årets veckor och slottets 365 fönster är årets alla dagar. Inte avundsjuk på det fönsterputsandet.







Väg ner till Hjälmaren.

 





https://storasundby.com/slottet/

Jag tycker att slott är så trevliga byggnader. Men det har du säkert förstått utan att jag behöver skriva om det. Det kryllar av slott i Södermanland och trakterna där i kring. 

Tack Jonas för att du kör mig hit och dit så jag får besöka slott, kyrkor ... 

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar