lördag 3 november 2012

Nostalgitripp till Skövde 1 - 2 november 2012

Jag bodde i Skövde och gick i skolan där  fr.o.m åk 5 - t.o.m ht åk 8 . Vi flyttade tillbaka till Åmotfors december 1978.

Jag gör nu en liten resa till Skövde för att se på platser som jag har minnen till samt träffa vänner både från mina tidiga ungdomsår samt två studiekamrater från lärarutbildningen i Karlstad.

Tyvärr räckte inte tiden till att träffa alla vänner men Skövde finns kvar...
Det är ju faktiskt bara 25 mil från  Åmotfors.

Här ska jag berätta om några minnen jag har från de här åren:

Lundenvägen 37 B, 2 trappor, där bodde vi.


Lundenskolan, bara att gå över gräsmattan. 
Eva Käck hette min fröken i år 6, snälla goa Eva. Osäker på lärare i år 5.
Jag skrev en uppsats om Johnny Weissmuller, jag lärde mig vad en tesamovar var för  något när vi skrev tipspromenadsfrågor, vi gjorde papie mache-figurer och sålde på en basar. På fritiden gick jag danskurs på skolan och lärde mig dansa hambo, något som jag aldrig praktiserat sedan dess.
Jag och flickorna i klassen spelade klassminibaskettävlingar och jag har en hel hög med diplom ang utöving av denna sport åk 5 och 6. Båda åren var vi nere i Malmö där finaler spelades. Jag vill komma ihåg att vi blev 5:e bäst båda åren.

S:t Marcus kyrka låg i Lunden och här deltog jag i körsång och påbörjade min konfirmationsundervisning.
En särskild historia ang kören. Vi skulle sjunga på julaftonsmorgon i kyrkan. Vi var där lite tidigare för att öva. Jag var förkyld och lite febrig denna dag. När vi övade " Stilla natt" svimmade jag och slog ögonbrynet i orgeln, oj vad det blödde.

Södra Ryd.
 Här gick jag i högstadiet. Under hyreshusen fanns skolan. På den tiden var husen klarblå och jag tyckte husen var "höghus" :-) Här fanns allt under samma ta;, grundskola, tandläkare, affärer, hyreshus ...
Jag hade 2 klassföreståndare men kommer tyvärr bara i håg namnet på Kurt Bäckström.
Jag och Annukka virkade påsar till biljardborden  i uppehållsrummet. 
Jag gick i 7D och 8D

När jag nu är där finner jag inte ingången till skolan utan hamnar i ett bibliotek. Det visar sig att skolan är ombyggd och att högstadiet håller på att avvecklas. Inga nya högstadieelever kommer att börja där ...

Jag vill minnas att jag gillade att vara på biblioteket. Det var ett murrigt och mysigt bibliotek. Man lånade hörlurar och lyssnade på berättelser
...
 Jag gillar bibliotek och böcker än idag.






Här i Södra Ryd bodde vi en liten liten stund


Jag och Annukka var vid Karstorps rekreationsområde och koloniområde där hennes familj hade kolonistuga. Jag gillade att titta på de små söta kolonistugorna. Jag upplevde som ung att det var en bra bit att cykla ut till Karstorp. Idag blev jag förvånad över hur kort sträcka det var dit från Lunden.

Commerse fyllde 10 år samma år som Camilla fyllde 10 år dvs 1976. Commercse var och är ett köpcenter.
































 


 Inte finns ICA-Lunden kvar idag utan här var ett elföretag. Jag vill minnas att pappa till Göran i min klass var föreståndare eller ägare till ICA-Lunden.


Rosenhagagården, då ett ålderdomshem, som mamma jobbade vid. Avvecklat till viss del idag.




S:t Helena kyrka. Här stannade bussarna när man kom in till stan.
Efter mellanstadiet spelade jag basket i S:t Helena basket. Leif Otterborg tränade oss och honom har jag än idag kontakt med via semester- och julkort. 


/Mona


1 kommentar:

  1. Hej Mona Det var spännande att läsa, jag kommer bara ihåg lite av detta, men roligt att läsa. Tur att du kommer ihåg,så att jag fick ta del av det.Mamma

    SvaraRadera