måndag 4 mars 2013

Drottninggatan, Tegnerlunden mm onsdag 27 februari 2013

Adolf Fredrik kyrka
 En orgel så vit, guldig och vacker

 Altartavlan i Adolf Fredrik kyrka

Nyfikna tittar vi in på bakgårdar, det finns ju så mycket spännande att upptäcka. Vi kan kanske säga att vi är på en upptäckts- och upplevelseresa a la Mona och Jonas.
På centralbadets bakgård hittade vi denna staty.

Hela härliga Drottninggatan. Längst bort i bilden tror jag du ser ... Nej det kan det nog inte vara. Bäst att kolla fakta i kartan först. Men en kyrka är det och Gamla stan finns där borta i alla fall.
 Tegnérlunden en underbar oas mitt i stan. Måste vara jättemysigt på sommaren. Då där även finns en "vattenpöl" som barnen kan bada i.
 Men se där! Uppe på en "sten" sitter ju en naken August Strindberg.
 I detta hus finns Strindbergsmuseet. Nu var vi där så tidigt på dagen så det hade ännu inte öppnat. Vilket betyder att har vi det museet sparat till en annan gång vi gästar Stockholm.

Före klippning ...
 Salongen "som klippte till mig"
 320 kr senare och ny look. Ovant med lugg men helt ok. 
Sist jag hade luggen klippt så var jag 7-8 år och mamma bestämde frisyren, som jag inte gillade.
  
En sån cykel skulle jag vilja ha. Så snygg! Kanske ska måla om min, tål att tänka på. Tänk att sticka egna plagg till cykeln. Häftigt!

 Nu var det dags för VM i skidor från Val di Femme på tv på hotellrummet innan denna upplevelsedag fortsätter.

Hur trevligt som helst att bara gå runt och vara, titta på allt och alla. Huvudet snurrar åt alla håll. 

Gillar Stockholm jag!

/ Mona




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar