onsdag 28 augusti 2013

Letar historia på Byskogen 27 augusti 2013

En strålande varm och härlig sensommareftermiddag.

Jag går ut på skogen för att rekognosera inför fredagen då Susanne och jag ska ta med oss barnen ut för att leta historiska spår i skolans närhet.

Kaffe, äpplen och svampkniv i ryggsäcken och Jonas som sällskap så ger jag mig iväg. Vi följer Kungsvägen, finner några militäranläggningar och några torplämningar. En och annan stenbumling kanske har flyttats hit med inlandsisen. Vi finner en hallonbuske med stora och goda hallon. Mums!
Vi plockar även några få kantareller.



Vi finner skylten som visar att det varit en utkiksplats här. Något jag kommer ihåg från det jag var ca 10-12 år, alltså "riktigt länge sedan".

Inte mycket till utkik/utsikt nu 2013. Det fanns en tid då man kunde se Bysjön, Vittensten etc

Vi fann även soffan som är nära "utkiksplatsen".  Här hade vi/jag bestämt att vi skulle fika. Vi fick sätta oss försiktigt på varsin kant. Gott med fika ute i skog och mark. Undrar vad denna soffa skulle kunna berätta om den kunde prata :-) 

Tänk om kommunen kunder rusta upp den "gamla" slingan så det blev ännu lättare att gå och finna alla delar av den. Kanske ska lämna det som ett medborgarförslag, tål att tänka på. De måste väl ha markägarnas godkännande också.

Mitt i torra lingoriset har en ek bestämt sig för att "slå rot".

 Inte fann vi så många kantareller men det finns mycket annan svamp i skogen.

 "Hemma hos Sverre" hängde denna mjölkkanna.

/ Mona


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar