måndag 21 oktober 2013

Möte Kölafotoklubb 21 okt 2013

Alltid lika trevligt att träffas.

Idag vad det Helena Johannesson som visade bilder. Vi fick följa med henne till Australien. Jättetrevligt och många fina bilder!

Jag deltog med två bilder i fototävlingen som hade tema sommar.
 Det visade sig att jag har mycket att lära och det är väl skönt dvs att aldrig bli fullärd. Jag får se "det goda med det onda" ;-)
Danderyd fk bedömde våra bilder.

Min färgbild
 Själv gillar jag bilden men jag är än så länge dålig på att bedöma vad som är bra eller dåligt. Jag har inte lärt mig att se... Men med mina ögon ...
Mitt minne är mycket kort, men det fanns positivt att säga om bilden också men jag tror jag dalade till plats 13/14 bl a på att bilden var passiv och några fler "skavanker" som jag inte kommer ihåg.
Vad nu passiv betyder? Men jag  tror det menas
att det är dåligt med liv i den. Så nu måste jag lära mig fotografera mera levande.
Jag tror det var denna bild som var "platt" också. Det måste väl då betyda att jag måste få mera djup i mina bilder. Hur det nu ska gå till?

Min svartvita bild
 Naturligtvis gillar jag bilden själv annars hade jag inte skickat in den.
  Men återigen mina ögon är ovana att tolka bilder om jag jämför med en fotografs vana ögon. 
Bilden placerades som nr 11/11
Det var svårt att se sommaren i bilden, det kommer jag ihåg att det sas i bedömningen. Hönans fjädrar och fötter var det något med också. Fötterna kan jag nu se de är ju inte ens med, mer än en liten tå, så då kan jag förstå att de inte blev "till belåtenhet" ;-) Dålig komposition kanske det är också.
Nyttigt att någon berättar för mig vad jag ska tänka på, synd bara att jag inte kommer ihåg vad som sagts.

Men jag ger mig inte. Jag vill lära och har skickat in bilder till nästa bedömning också. Så roligt och lärorikt.

Grattis till vinnarna i:
Färg på papper, Nils Harry Andersson
Svart/vitt, Jonny Nilsson
Diabilder, Nils-Olof Bålstad
samt alla andra som också tar trevlig bilder och som jag kan lära av.

Nu var det jag och namn. Kommer inte ihåg namnet på damen som serverade oss fika denna kväll men hennes hembakade skorpor och rulltårta med äppelmos smakade jättegott! Tusen tack!

En fotofråga: Vad är det för bilder som gör sig bäst som svartvitt? Finns någon "regel"? Den ska jag skriva in på Köla fotoklubbs facebooksida.

Om ni vill ha extra trevligt i bilders värld så ska ni komma med i Köla fotoklubb för där har vi det jättetrevligt.

Ha det så gott alla fotovänner tills vi möts igen 18 november.

/ Mona

2 kommentarer:

  1. Hej Mona!
    Lycka till i kommande tävlingar. Svårt detta att ibland förstå en jurys kommentarer eftersom det ofta handar om tycke och smak. Men, men, en "bra" bild talar ofta för sig själv och man får en känsla av denna är speciell. Rätt svårt att hitta dessa bilder bara.
    Hälsningar
    Sven B.

    SvaraRadera
  2. Tack Sven för de orden. Jag kämpar på och lär mig hela tiden och det är ju bra att jag får reda på vad jag ska tänka på. Synd bara att jag inte kommer ihåg allt som sas :-)

    SvaraRadera