fredag 15 november 2013

Bokmässa 2013 Göteborg

En  tidig lördagmorgon går jag genom Åmot för att komma till bussen. Lärarförbundet bjuder på resan.
Detta ska bli trevligt!

Bland de första varelserna jag mötte på denna mässa var dessa två ljuvliga troll, Jens och hans kamrat. Naturligtvis köpte jag den nyutkomna boken om Jens.
 Många var vi som besökte mässan denna dag.
Jag hann precis gå genom denna vånings alla montrar, stanna till och lyssna på någon föreläsare samt en snabblunch. Jättetrevligt!


 Underbart att lyssna till härliga Martina Haag som med stor entusiasm berättade hur lätt det är att bli en joggare och hur lätt det är att springa ett maraton. 
 Tre av Mons Kallentofts böcker har jag läst. Jättebra, men grymma. Jag tycker de är så grymma så den fjärde boken har legat länge på mitt nattygsbord i väntan på att bli läst. Jag blir så sliten av att läsa för att få tag på de onda grymma, jag bara måste läsa och läsa. Siw, det är din bok du ska få tillbaka den så småningom.


 "En man som heter Ove", en underbar bok som bjöd på både goda skratt och några känsliga tårar. Står på kö på biblioteket till nästa bok. Väntar så och har så stora förväntningar på den boken. Fredrik Backman heter författaren.
Av någon anledning har jag aldrig läst någon bok som Camilla Läckberg har skrivit. Varför? Det har helt enkelt inte blivit av. Får nog ta tag i detta nu.

Däremot har jag läst flera av Viveca Stens böcker. Jättebra! Det händer mycket spännande i Sandhamn, "lite mer lagom grymhet" förekommer.
Här fick jag mig en tankeställare. Jag lånar ju all skönlitteratur på biblioteket då jag bara läser dem en gång. Någon i Vivecas närhet sa då att om ingen köper böcker så finns det snart inga författare som kommer att vilja skriva böcker, då ingen köper dem. Då fick jag dåligt samvete, en vanlig känsla hos mig. Det vill gärna bli fel fast jag försöker göra rätt. Om ingen lånar böcker på bibliotek så läggs biblioteken ner. Köper ingen böcker så tjänar inte författarna pengar. Det är ju naturligtvis på detta viset.
 André Pops pratade om Läslandslaget, att det är viktig att läsa för barn, tillsammans med barn ...
En klok man, André Pops. Han har själv skrivit minst en barnbok.
Jag följer "Läslandslaget" på facebook också.
 Då jag själva hade ett par skor med klack denna dag, något som jag nästan aldrig har, blev jag ganska sliten i fötterna. Av den anledning var jag mycket avundsjuk på kvinnan som hade dessa skor. Det slutade med att jag gick runt i strumplästen, skönt.

På tal om skor ...

Några andra kändisar som "kom i min väg", Magnus Hedman. All lycka till Magnus ( och hans barn) då han har lyckats få rätsida på sitt liv.

... Björn Hellberg




Älskade eller "hatade". Mig stör de inte. Alltid roligt med människor och dessa två tror jag inte gör någon ont.
Svensktoppen spelades in på bokmässan denna dag.
 Carolina Norén och Ulf Elwing

Även de som jobbar med Svensktoppen vill fotografera.
 Petter blir intervjuad av Carolina.
En trevlig läsfåtölj och en god bok är en bra kombination.

Du kan lösa kordord tillsammans med många många andra. Häftigt!
Jag avstod dock.

Skriv din förebild. 
Någonstans i denna bild har jag skrivit en av mina förebilder.
 Du kunde lämna en hemlighet på denna vägg. 

Några författare jag lyssnade till en liten stund.

En mycket trevlig mässa som jag vill besöka igen. Men en dag är alldeles för lite om man vill hinna lyssna till föreläsare också. Det finns så mycket att uppleva, så många spännande människor att möta. 
Tack till Lärarförbundet som bjöd/ordnade denna resa.
/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar