söndag 1 juni 2014

Liljekonvaljer och jag tänker på gamlemorfar


Jag kan känna doften, kan du?
 
Dofter väcker minnen till liv.
Nu när det luktar liljekonvalj i mitt kök går mina minnen till morfar. Jag vill komma ihåg att han plockade stora buketter liljekonvalj "i haget neranför" Ängåsen. Sen luktade det så gott i mormor och morfars kök.

Mormor och morfar är egentligen min gamlemormor Olga Olsson och gamlemorfar Erik Olsson.

Morfar Erik var alltid lugn och visade stora tålamod med oss barn. När han tröttande på våra "vad gör du frågor" så svarade han "peckemest". Det var väl det han gjorde just då ;-)

Mormor servade oss på allra bästa sätt med god mat, kakor, saft etc 

Jag är så glad över att få haft dessa två människor i  min närhet ändå upp till mitt vuxna liv.

 Annat liljekonvaljminne från min barndom är min första parfym som köptes på konsum och var en just en liljekonvaljparfym :-)
---------------------------------------
Liljekonvalj
(Convallaria majalis) är en stickmyrtenväxt
 Liljekonvalj är en förvanskning av latinets Lilium convallium = dal-lilja.
Majalis kan härledas från det latinska namnet för månaden maj, Majus, med hänsyftning på liljekonvaljens blomningstid.
Källa: Wikipedia
----------------------------------------

/ Mona




2 kommentarer: