tisdag 16 september 2014

Bilder från ett kalhygge


Från att ha bott på Skog så bor vi nu på ett kalhygge till viss del. Vi förstår absolut att folk vill hugga ner sin skog, men jag kan inte säga att ett kalhygge är vackert. Det har väl aldrig varit så mycket folk ute "i farten" längs denna väg som det är nu. De flesta gläds med oss för att vi får det så ljust och det kan vi hålla med om. Nu "varde det ljus" på Skog och det är ju trevligt. Men ett kalhygge är inte fint. Hoppas att skogsägarna ser till att plantera ny skog så det inte bara blir sly i framtiden, för sly finns det nog om runt stugan och det är heller inte fint. 

Jag har varit ute med mina kameror på kalhygget. Kanske ingen vanlig fotoaktivitet. men varför inte? Inte var det lätt att fotografera men nu har jag gjort det och här ser ni nu bildbevis.

Många stubbar blir det ...




En liten tunn tråd som orkar bära 5 barr med lite bôs.
Var så god och sitt! 
Men se upp/ner så du inte får kåda i rumpan.
Mycket granris blir det.










Årsringar.
Jag har också årsring men det är bara en, och den är ganska stor och har växt till sig under 50 år.

Stensöta

Stor "skogstuggen" har lämnat fula "fotspår".

Harsyra
 
Djurlivet är inte så väl synligt men här har jag hittat ett litet liv.

Hösten börjar närma sig.
Ett hål i stubben och där nere levs ett eget liv.

Många växter trivs gott på en stubbe.
Öppet och ljust blev det, men inte fint.

Höga "stubbar" som kanske gör en och annan fågel glad.
Å solen lyser på Skog mycket längre ut på eftermiddagen än tidigare.
Stubbar i rad
Ovanför hygget.
Där flyger det förbi ett flygplan som ska till Gardemon.

Här var det torrt och visset.

/ Mona

1 kommentar:

  1. Vilka fantastiska bilder du har taget! Så är ett kalhygge ett kalhygge, solen lyser längre på Skog som du har blivit Glesare Skog. :)

    SvaraRadera