tisdag 25 november 2014

Julmarknad i Köla

HO, HO, HO

nu är "snart" julen här
ok, vi är bara i mitten av november
men innan vi vet ordet av så står julen för dörren

Med dessa bilder hälsar jag er alla 
en trevlig förjul
en trevlig jul
och 
en trevlig efterjul

Tomtefar själv
Björn Eklund, tomtefar till dessa fantastiskt fina och goa tomtegubbar som kan lysa upp din tillvaro i vintermörkret.

Både stjärna och måne lyser för denna tomtefar som står där i fönstret och myser.


Ett vakande tomtepar
med brasrosor vid sina fötter.

Själv säljer jag...
...Eda-kalendern.
Kalendern innehåller bilder som fotografer från Köla fotoklubb har tagit.
Detta måste vara Sveriges absolut billigaste kalender.
Endast 30 kr och du har köpt dig tom tid för ett helt år. 
Hur billigt som helst! 
Bara att börja planera nästa år: 
planera för aktiva dagar, 
för lata dagar, 
för sociala dagar,
för lediga dagar,
för arbetsdagar,
för ...
ja bara att fylla på/i.

Å vilka har vi här?
Faster Marianne och kusinbarnet Hanna Damström säljer passande julklappar och lite ätbart till de som önskar köpa.

Kom och köp
...några hjärtan.

Köp lotter
... och du vinna ett vacker ätbart hus,
med vackert varmt och ombonat ljus.

Innan jag åkte hem for jag en liten tur för att se om jag kunde finna lite julstämning ute på bygda.
Å visst fann jag.


Har inget alls med jul att göra men lyser upp i höstrusket gör i alla fall den tidigare omstridda pannan.

Här tog jag hjälp av bilens strålkastare som fick lysa upp Noresunds huvudbyggnad, en gång ett charmigt ålderdomshem.
Denna bild var så fin i kameran men den är ju hur kass som helst när den kommer i datorn. Jag behöver troligtvis använda stativ och gå en kurs i fotografering. Men vad f..n, det kvittar väl. Kul har jag :-)
Använd reflex!
Ta det lugnt i trafiken, halkan kan finnas där.
Se upp för alla mindre vettiga chaufförer som finns därute på våra vägar.
Sakta ner i god tid inför övergångsställe, barn kan vara på väg över. De vet att bilar måste stanna, men förstår kanske inte att det inte alltid är så lätt att stanna.

God natt!

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar