lördag 10 januari 2015

Del 6 -Kuba Havanna

En timmes biltur i skymningens Havanna
 Kan ju inte påstå att man blir till sin fördel genom en kameralins och backspegel.

Kör oss till andra sidan hamnen tack!

 Från denna Jesus-staty hade vi en fantastisk utsikt för Havanna denna kväll. Fler turister fanns på plats för att njuta den fantastiska utsikten.

Frun till Batistas, dåvarande presidenten, skänkt sin man denna staty. Estatua de Cristo avtäcktes på juldagen 1958, bara en vecka innan diktatorn Batistas flydde landet för att " de skäggiga tog makten".
Platsen som den här står på heter Casablanca.
Källa: www.stefansresor.se

 Utsikten
 Att Capitolium (kopia av den amerikanska) ser mer suddigt ut än de andra byggnaderna beror på att det är byggnadsställningar över hela byggnaden.

 Vi bodde i det höga hotellet med blått på taket till vänster i bild.
Visserligen ett slitet hotell men ändå alldeles jättebra.

 En hemlig människa, ville på inga vis synas. 

 Dessa vackra lyktstolpar

 Mina förutfattade meningar om kubaner var att de skulle sitta/stå på sina balkonger/trappor och röka cigarrer. Tänk så fel jag hade. Men till slut fick jag se "min" cigarrökande kuban.

 Barn på Kuba fungerar som alla andra barn utifrån sina förutsättningar.



 Malecon, "strandpromenaden" men det är ju ingen strand med sand sol och bad som ni kan se.




 Det börjar renoveras lite smått. Gamla Havanna ( Habana Vieja ) är ju dessutom med på världsarvslistan.
 Rivas eller renoveras? det är frågan.

 "Naturliga" blomlådor

 Hemma hos någon.



 Vi var aldrig inne i någon affär och såg bara en enda. Inte mycket varor att välja mellan här.
 Telefonkiosker är ju på utdöende i Sverige (senast igår hörde jag att alla de sista hundratals ska plockas bort ), men inte på Kuba. Till slut lyckades jag fotografera en och då med en stolpe precis i vägen. Hur tänkte jag? Dessutom var de flitigt använda, tycker jag. Även om det förekom mobiltelefoner bland folket också.

En jättestor katolsk kyrkogård med sarkofager i tusental.



Att stå i kö är ju aldrig roligt. Hoppas att det finns varor till alla de köande när de kommer fram. Jag vet inte vad detta är för affär. 

 Kom å köp dig en guler lök!

Naturligtvis finns det elektricitet men det kan se lite rörigt och kaosartat ut.

2011 släpptes det på restriktionerna när det gällde fastighetsmarknaden så att privatpersoner fick börja köpa fastigheter.
 Källa: www.stefansresor.se

Jag har fortfarande många bilder att visa. 
Välkommen tillbaka om du vill se.

/Mona

1 kommentar: