måndag 4 maj 2015

Oslo Aakers brygge, opera huset ... del 3

Vi flanerar vidare i Oslo.
Vi njuter och upplever av alla intryck.

Det fantastiska operahuset
 Insidan

 Utsidan


 Visst var det lite kyligt denna eftermiddag men i solväggen gick det att njuta värme.

 Ett konstverk placerat utanför operahuset.

 Kloka unga herrar som bär sina skateboard nedför operahuset tak.

 Jag och många med mig gillar att föreviga människor och platser.

Aakers brygge
Känsla av mycket rikedom och lite kulissartad miljö.
Inte gjorde det något att titta sig kring här inte.
 

 Panorama bild



En motorcykelälg.
Rudolph by appartijk  


 Mitt i vattnet på styltor

Vår lilla "gledje" här var varsin mycket god Irish Coffee, 
som värmde våra lite frusna kroppar innan vi flanerade vidare.

Mera konst på Aakers brygge


 En glad "prick" vaktar trappan.
Det växer ingen buske ur huvudet men det ser så ut.

Kanske inte Aakers brygge men väl i dess närhet.
 Så trevligt när tråkiga grå väggar målas i glada färger.

Denna fyren gäckade mig, till en början, utan att jag visste om det.
 Det tog ett tag innan jag förstod att fyren inte stor på denna kobbe.
Men jag märkte det inte förrän jag såg bilderna i kameran. Då började jag fundera på varför den stod placerad på olika ställen på kobben.


En fin fyr är det.

Jag fotograferar ofta lyftkranar i städer. 
Varför vet jag inte?
Troligtvis tycker jag att de gör sig bra på bild.

Vi gästade turbanens dag, en färggrann tillställning.


 Här har jag hittat en länk på youtube, som visar hur du knyter en turban.

https://www.youtube.com/watch?v=nkXQZit1DPo

Strandpromenaden från Gamle Byn in till Operahuset
 Det byggs och byggs i Oslo.
Jag har mina aningar att det inte är några "billiga" hus som byggs.
Lite New York-känsla, tycker jag som aldrig varit i den staden.




 Mycket trevligt att gå omkring att uppleva.

Vi hade pick-nick i lä bakom betongklumpen längst ut på Aakers brygge.
Jonas ser lite skyldig ut av någon anledning.
 Han är i alla fall helt ovetandes om att han är med på denna "selfie".

/ Mona

1 kommentar:

  1. Jamen da har vi värt her også da Mona!
    Funderar allvarligt på om stavningen på Aker numera stavas med två A? :-)

    SvaraRadera