lördag 16 januari 2016

Warszawa - slottet

Jag gillar slott och tar alla tillfällen att besöka sådana. 

Faktatext kopierad från Wikipedia
"Warszawas slott ( Zamek Królewski) var residens för landets kungar från 1596, då Sigismund III Vasa flyttade Polens huvudstad från Kraków till Warszawa, till 1795, då Polen upplöstes som självständig stat. Under andra världskriget jämnades slottet (och stora delar av Warszawa) med marken av tyska soldater. Efter kriget återuppbyggdes staden, men återuppbyggnaden av slottet dröjde till 1970-talet."


Slottet ligger i Gamla Stan.
Under andra världskriget bombades mycket av staden sönder och det gällde även slottet.
Jag visar några bilder på slottet före 1939, efter och nu.
Tyvärr så är de historiska bilderna dåliga då jag tagit bilderna av bilderna.
Slottet byggdes upp till samma utseende efter kriget.

Jag börjar med bilderna av de historiska bilderna






1975 är slottet uppbyggt igen

Mina bilder från nutid
Torget vid slottet

Baksidan eller framsidan


 Julljusspel på kvällskvisten mot slottsfasaden
Baksidan eller framsidan



Insidan 
med mycket guld, kristall, speglar och annan grannlåt

 En vacker klocka på en spiselkrans

  Kungatron



Panorama

 Vackert golv behöver inga mattor

Ett bokbord, vore bra att ha till IPADen eller surfplattan.

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar