lördag 14 januari 2017

Månskensmorgon i Åmotfors


Några lösryckta meningar (kursiva) från Pluras "Månskensnatt i Åmotsfors".
Jag avslutar mitt inlägg med en länk så du kan lyssna när SvenIngvars sjunger om månskensnatten.
Vill bara förtydliga att Åmotsfors heter Åmotfors. 

"Vi var stjärnor vi var bloss
en månskensnatt i Åmotsfors"

 "Jag rullar genom månens silver
Väg 61 till Åmotsfors"

 En mycket halkig morgon i Åmotfors.
Klockan är 5.30 och jag har precis lämnat av Jonas vid bruket där han ska jobba fm.
Månen strålar över Åmotfors så jag såg till att ha både kamera och stativ med mig för att försöka mig på att föreviga denna fredagsmorgon 13 januari 2017.
Termometer visade -2,5 grader och inga vantar hade jag med mig så fingrarna blev ordentligt kalla



Torget med julgranen som på Tjugondag Knut ska kastas ut och idag är det just den dagen så jag var ute i sista minuten om jag ville föreviga den.
Kyrkan invigdes 1961 och klockstapeln 1987. 

 Folkets hus 
http://www.fhamotfors.se
En stor eloge till Folkets hus styrelse som lägger ner så mycket ideellt arbete för att samhället ska ha möjlighet till ett "Folkets Hus".

 Biblioteket, en guldgruva till att hämta information, läsupplevelser, filmupplevelser, se mindre utställningar mm
Här jobbar AnnSofie som med stort engagemang och på bästa sätt hjälper när det är något man söker.

Strålande vägbelysning lyser upp vägen för att pappersbruksarbetarna ska hitta till Nordic Paper.


Konsum blev lite för mycket "lyst" med kameran och görs därför inte rättvist på min bild.
På Konsum handlar jag det mesta, jag är livrädd för att affären ska försvinna från samhället. Om jag nu vill ha affären kvar så behöver jag visa det genom att handla där. Men det händer att jag ibland handlar någon annanstans, då det är kul att se andra affärer någon gång också.
 
  Det är inte bara julgranen som lyser upp den mörka morgonen. Detta träd står vi "sjukhusparkeringen". Vid närmare eftertanke nu när jag skriver sjukhusparkering så är det inte mycket till sjukhus längre, tyvärr. 
Här finns serviceboende för äldre, korttidsboende,  tandläkare, kanske lite, lite läkaremottagning men här är jag osäker, det finns skola men är det tyvärr delar av den som ska läggas ner ev någon mer aktivitet i huset som jag inte vet eller kommer ihåg.
 
Var så god och sitt ner.
I min ungdom så fanns bl a banken, posten, Ica och Nellies damfrisering i det upplysta huset.
När jag var ännu yngre fanns Helmer Larssons affär där också.
Flera frisörsalonger, restaurang Valvet mm har också funnits i huset.
 
Efter 30 minuters morgonfotografering så är jag åter på Skog
och även över vår lilla täppa lyser månen.
Snart dags att åka till jobbet på Hierneskolan i Koppom.
Veckans sista arbetsdag.
 
 Här kan du lyssna till när Sven Ingvars 
sjunger Pluras "Månskensnatt i Åmotsfors"

Sven Ingvars - Månskensnatt I Åmotsfors - YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=QCFISoT70ZM
/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar