söndag 15 januari 2017

Tomtarna lämnar Skog för denna tomtesäsong

Nu ska glada julen ut ut ut
Nu är julegröten slut slut slut
Först så gör vi lite bus
Sen så lämnar vi ert hus.
Men vi kommer åter.

Dâ lôver vi
🎅
God fortsättning tills vi ses om 11 månader igen.
 🎅🎅🎅🎅


Tomtarna säger hej då till småfåglarna på Skog och ser till att det finns solrosfrö och nötter i deras stuga.
Ordning och reda,
djuren ska man vård ömt.

Min mormor Inga Britta Engblom " Målla" har gjort dessa underbara tomtar.
Målla har alltid engagerat sig för djuren (och tomtarna) t ex så hade hon en talgoxe (eller blåmes) som åt direkt ur hennes hand när hon kom ut med ostbitar.
På våren sa hon till de nyvakna myrorna i stacken som fanns i skogskanten att de inte skulle bry sig om att gå in i huset och så fick de lite godsaker av henne.
En sen kväll när hon bodde i Göteborg och var ute och åkte spårvagn  så såg hon fåglar som hon tyckte såg mycket frusna och hungriga ut vid en fågeldamm, det var ju vinter. Då hoppade hon av spårvagnen alldeles för tidigt för att fixa mat till de frusna fåglarna. Hon gick in på MacDonalds och köpte några hamburgare m bröd ( jag tror inte att hon bara fick köpa bröd ) som hon sen delade ut till fåglarna.
Min mormor hade ett hjärta av guld som klappade extra mycket för djurens väl, precis som tomtarna.

Dags att börja tomtevandring hem till Tomteskogen

 Minsta tomten har hamnat sist.

 Nu har tomtarna nått en höjd och de spejar över kalhygget för att finna rätt väg och riktning till sin skog.


 Där borta går solen ner så då är ju det västerut.
Vi ska mera norrut.



Under tiden som Mållas tomtar diskuterar vägen,
är det tre andra tomtar som åker kälke och leker i trädgården en sista gång för denna tomtesäsong innan de ska gå hem till sitt.
 Gammeltomten knuffar de yngre tomtarna nedför backen då han själv är bekymrad för höga farter. 
Tomtefar på kälken har min mamma Laila Guttke gjort. Tomtemor gjorde Marcus när han var ungefär 5-6 år med hjälp av sin mormor. 

Då är all lek och bus avklarar dags att gå hem
 Mållas tomtar har tagit beslutet att  vandra tillsammans med de andra tomtarna.
I spetsen för tomteparaden åker en lite tomte i släde som två renar drar.

 Hej då!



Mormor /Målla 
Målla för att jag  inte kunde eller ville  säga mormor när jag var liten
Nu var min tanke att jag skulle visa Målla detta bildspel som visar när hennes tomtar lämnar Skog för att komma åter i december. Jag och Jonas var säkra på att hon skulle gillat detta, hon har ju levt med alla sina tomtar så länge jag kan minnas. Hon har plockat stenar både här och där, hon har stickat tomteluvor hela året. Det fanns ofta en tomteluvstickning i hennes väska när hon var någonstans.
Nu när jag skriver detta så känner jag att mormor var verkligen en tomtemor. 
Jag vet att hennes tomtar finns i många hem.

Tyvärr, så somnar min mormor in samma natt ( 14 januari )  som tomtarna började sin tomtevandring till tomteskogen.
Min fina, goa, härliga, underbara och alldeles unika mormor. Jag hoppas och önskar att hon och tomtarna möts på sina påbörjade vandringar till annan värld. Mormor och tomtarna hade det gemensamt att de pratade med djuren och engagerade sig i djurens välmående över hela världen när tillfälle gavs. 

Tänker på dig mormor!

/ Mona ditt äldsta barnbarn
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar