lördag 18 februari 2017

Jag behöver en ny telefon eller ...

Klockan är ca 4.00.
Jag orkar inte sova utan ligger och funderar på mer eller mindre viktiga saker.
Här är en av dem.

Jag behöver en ny telefon,
men
behöver jag det egentligen?

Varför?
Jo, min nuvarande är seg.  
Vilket problem, en seg telefon. 
Speciellt kameran är seg. 
Men vad är problemet? Jag har två andra kameror jag kan använda.
 Mobilkameran är ju inte ur funktion, den är ju bara seg, trög och saktfärdig.
Vilket problem?
En saktfärdig kamera.
Jo, det är lite fördröjning från knapptryck till bildtagningen är genomförd.  
Detta ställer till det extra mycket när jag ska ta bilder av våra katter Messi och Zlatan eller min systers barnbarn då ingen av katterna eller barnen sitter still på begäran.
Världen och mänskligheten är på många plan orolig, katastrofal, orättvis och jag har problem med en seg telefon som gör att jag inte tar bra bilder på katter och barn.
Problem?
Jag har ju två andra kameror!
 Telia ringde för någon månad sedan dvs när abonnemanget var slut och undrade om min kamera har börjat bli seg.
Jo då, det har den visst. Men jag behöver ingen ny utan behöver pengarna till annat, blev mitt svar.
Hur kan de veta att min mobil börjar bli seg?
Hmmm!
Mystiskt!
Min alldeles egna teori är att tillverkaren gör säkert någon inställning på telefonerna så att de ska bli sega efter ca två år, vilket i sin tur leder vidare till att jag "tvingas"  köpa en ny.
Jag var och tittade på en ny annan telefon idag.
Googlade sedan telefonen för att jämföra priser.
Den fanns att skicka efter för en betydligt billigare peng än den i affären. 
Det är ju bra att det finns billigare men jag vill ju köpa så någon fysisk person kan hjälpa mig med allt jag behöver hjälp med vid telefonbyte. 
Men är det värt ganska många hundralappar?
Egentligen inte!
Sonen kan ju hjälpa mig.
Ska ta mig en allvarlig funderar på detta med en ny telefon.

/ Mona
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar