lördag 29 juli 2017

"Där Nere" Skärmnäs, fiskemuseum

" Där Nere " Skärmnäs, Arvika kommun
Här kommer vi att få guidad visning av Leif Olsson som har fiske som ett stort intresse. Men flera intressen finns och de kommer jag att visa i senare blogginlägg.

Välkommen hälsas vi av en sned grind, blommor på grindstolparna och en härlig grön grässträng i vägens mitt.  Jag gillar dessa vägar med grässträngar, tycker att de liksom inger ett lugn i trafiken.

Välkomna in i "fiskeboden", som inte alls ligger vid en sjö men ändå ganska nära Värmeln,  ca 200 m. Bara att se utsidan av boden utlovar mycket spännande och många saker, roliga och intressanta saker även för en inte så mycket fiskintresserad Mona. Här finns att upptäcka.

" Akt hôve "

En mysig bod på alla de sätt, tycker jag.

Naturligtvis finns skrämmande skelett av en gädda. Den här ser ut att vilja sätta tänderna i skaftet men det är lite vilseledande vinkel på bilden. Men oavsett så visar gäddan ett skrämmande och läskigt gap, där vassa tänder kan skönjas.
Hugaligen, vilken läskig typ.

När Jonas korrekturläser mitt inlägg kommer han på att han har läst att namnet gädda betyder spik. Detta måste jag kolla upp och fann i wikipedia att han naturligtvis har rätt: "Namnet "gädda" har sitt ursprung i det fornnordiska ordet gaddr, som betyder spik eller spets, och syftar på dess tänder."

Leif Olsson, ägare till gården och fiskmuseet berättar för Jonas och Anders och de finner det han berättar mycket intressant. 

Vad fångar man för "fula fiskar" med dessa drag?
Enligt Leif är sådana fiskedrag värdelösa att fånga fiskar med.


Några av de drag han har att visa, många fler finns. Det finns många andra fiskesaker också bl a en abborrtratt som användes förr för att "tratta" abborrar.

Någon Jonas beskrev i fiskejournalen 23 oktober 2015 "tratta" abborre på följande sätt, vilket även Leif berättade men jag hade svårt att återge med egna ord:
"Hej, jag har hört berättas om metoden tratta. Som jag har förstått gör man detta från båt med lampa. Man sänker ner ett strutformat nät (tratt) över sovande/stillastående fisk. Längst ner på tratten fäster man ett snöre som används för att vända och dra upp tratten när fisken är fångad.
Handlina med drag är en annan metod."

Det finns fiskesaker och lite annat smått och gott överallt i boden och som ni ser så övervakar John Blund allt detta. 

 " Happy Meal " heter detta "fiskverk" som är skapat av Kennet Utter som har hittat "gäddan" som drivved vid sjön Kymmen. Lite svårt att se på bilden men fisken i holken har en liten fiskegodis i munnen, därav namnet.

Usch å fy, så arg och skräckinjagande den ser ut.
Om tillfälle ges så rekommenderar jag ett besök, låt er inte skrämmas av några läskigheter.

Tack Leif för jättetrevliga samtal och intressant guidning.
Nästa inlägg i min blogg handlar om resten av ert museum, för här finns mycket annat att titta på och berättelser att lyssna till. 


I följande artikel kan du läsa om Leif och hans fiskeprylar.


/ Mona, Jonas och Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar