söndag 16 juli 2017

Det blev en lupinmorgon första semesterdagen

Årets första semesterdag 19 juni

Kör Jonas på jobb strax innan kl 7.
Jag och kameran tar oss en tur med start mot Vittensten.


Första kamerastoppet
"Djupe berga", alla ungdomars badplats många generationer bakåt i tiden.
"Djupe berga" en urbergsklippa av urbergsarten gnejs. Hela Eda socken vilar på detta urberg. Fakta hämtad i Eda boken " Eda i gammal och ny tid "

En annan "badplats" som jag ser från Djupe Berga är "Vattenverket"
Vattnet heter Bysjön

För att ta sig till Djupe Berga måste man korsa järnvägen mellan Oslo - Stockholm, Åmotfors - Charlottenberg

Lupiner i massor pryder våra dikeskanter så grant.
Jag är i Veste/Vittensten och det är "hos Birger på Vestetôrpe" du ser längre ner i bilden.

På tal om boplatser i socknen så bor jag och min familj " hos Greta på Skog ".

En lupin till ...

... och ännu fler



Om jag ser rätt i "suddet" på andra sidan sjön så är det Haganäsets bad- och campingplats.

Jag är i "Veste" och på andra sidan Bysjön ligger Södra och Norra By.
" Hos Sigge på Berget" är den röda gården till höger i bild.

" På Berget"

Nu är jag i Lerot och där växer det också lupiner ( och smörblommor i kohagen ).

Nedanför Hammar skola finns dessa träd som jag har tagit bilder av vid flera tillfälle.

Jag gästade även Eda skans denna dag.
Där växte det också lupiner så vackert.
Röjsågen kördes denna dag så skansen mur blev mer och mer synlig.



Inte lätt att få syn på fienden här inte.

Vattenbrunnen.

Om du vill läsa om Eda Skans och Eda Skans museum:

Jag avslutade min fototur i Skarbol.
Å tänk, där fanns också lupiner ...
  
... och huvudlös nötkreatur.

Innan jag for hem efter denna fototur gästade jag Nora Fors.
Och som alltid så blev jag bjuden mat,  trots tidig morgon dvs kl 9.
Innan jag hann sätta mig så hade hon stekt två ägg och gjort två smörgåsar till mig. Hon och maken Staffan hade redan ätit frukost så jag fick sitta ensam med min frukost.

Tyvärr misslyckades min bildtagning av hennes underbara gula rosor som blommade pga av vinden vilket gjorde att inte blommorna " stod still".
Detta blev den bästa bilden.



Tusen tack Nora och Staffan för frukosten och den trevliga pratstunden.

Ja med dessa bilder har då årets semesterledighet startat för min del.

/ Mona













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar