måndag 22 april 2019

Strandpromenad i Kongsvinger

Kongsvinger Norge, ca 5 mil från mitt hem på Skog i Åmotfors.
Genom Kongsvinger rinner Glomma och över älven finns en och annan bro.

Kongsvinger som från börja hette Vinger vilket betyder älvkrök.

Det bor är ca 11 500 invånare i centralorten Kongsvinger. 
Just idag är det troligtvis något färre av dem hemma. Det är Långfredag och många är på Charlottenberg shoppingcenter som håller öppet hela påsken. Anledningen till att jag tror detta är att jag mötte en ström med bilar som körde mot Sverige när jag själv körde in mot Norge. Många andra av byns invånare är kanske i fjällen "på hytta" för att fira påsk.





Rester av historien

Vi är några fler som njuter av strandpromenaden.

Ruiner efter en kvarn

Strandpromenaden


Finns inga gränser för fantasi.

Glomma är 600 km lång. 
Börjar ungefär i höjd med svenska Sylarna och rinner ut i Skagerack vid Fredrikstad,

Gjemselund bro över Glomma


En synvilla i bilden då det gäller höjd och storlek på tornen vid Gjemslund bro.
På höjden långt bak i bilden finns fästningen. 

Jag gillar dessa knoppar som ståtligt står på rad över bron.


Min färd fortsätter denna Långfredag längs med Glomma upp mot Elverum.
Där uppe på höjden ligger Kongsvinger fästning. En försvarsanläggning från 1680-talet som skulle hindra fienden från öster att komma in i landet. Det var danskarna som anlade fästningen.

Som sagt, nu reser jag mot Eleverum
/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar