söndag 4 augusti 2019

Hos Alfred Nobel i Karlskoga

Alfred Nobel bodde på Björkborn i Karlskoga endast åren 1894 - 1896. Däremot bodde hans assistent Ragnar Sohlman där.








En mycket bra och intressant guidad visning av självaste Alfred Nobel.
 Det är Alfreds mamma på tavlan.

Jag måste då säga att Alfred hade ett mycket vackert kassaskåp.

Detta vackra bokskåp innehöll till största delen Ragnar Sohlmans böcker.

Ett instrument så vackert. Kan det vara en spinett?
Googlade skillnaden piano och spinett. Det knäpper på strängarna i en spinett och det finns bara en ljudstyrka till skillnad mot ett piano som slår på strängarna vilket kan ge olika ljudstyrkor.



 Ett sånt här skafferi skulle jag vilja ha. Underbart!

 Höga hattar skulle de fina herrarna ha.

 Detta kallar jag packning.

Här i sitt laboratorium kan du se att Alfred sitter och funderar kring sina uppfinningar.




Alfred Nobels testamente.
Det tog Ragnar Sohlman, Alfreds assistent, lång tid att få Alfreds sista önskningar genomförda.

De första pristagarna som tilldelades nobelpriset och året var 1901.


Nobelservisen togs fram till 90-årsjubileet 1991. Färgerna symboliserar bl a årstiderna och kontinenterna.

Tack för din jättetrevliga guidning av ditt hem och att du berättade om ditt liv. Jag ska absolut rekommendera mina vänner att göra ett besök hos dig.

/ Mona




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar