lördag 10 augusti 2019

Svartvita bilder tagna på Motala motormuseum

Motala motormuseum, ett underbart museum även för icke motorintresserade. Jag har medvetet valt att ta bilder i svartvit för jag tycker det passar just här. Jag har tagit många bilder i färg också med de får ett eget inlägg.

Här finns hur mycket nostalgi som helst att uppleva både vad det gäller fordon och prylar. Det finns extra mycket av vissa prylar t ex en radio utställning, likaså visas det telefoner och kameror i massor samt en mindre Beatlesutställning. Vid många fordonen finns tidstypiskt klädda dockor och prylar.

Har du vägarna förbi så kan jag inte annat än tipsa er om att titta in här. Det var öppet till klockan 20, vilket passade oss mycket bra. Nu trodde vi att de hade öppet till kl 21 så vi tog det ganska lugnt. Plötsligt började det släckas ner i lokalen och det kom en anställd som blev mycket förvånad när han fann oss i lokalen. Det visade sig att de stängt redan för en halvtimme sedan :-) Om jag hade haft lite mer tid på mig så hade jag tagit fler monokroma (svartvita) bilder.

 Esso-macken

Vid den tid som denna mack visar så kom mack-personalen ut och hjälpte till att tanka, det var service det. Idag servar mackarna med mycket annat och på annat sätt. Tiderna ändras.

Greta Garbo åkte fint i denna Rolls Royce Phantom I 1927.
Hon satt själv i baksätet när jag gick förbi.

 Stiliga framsidor. Vid bilen på den övre bilden kan du se Winson Churschill.

 Kanske ha frågar om hon vill följa med.

Brudparet fotograferas i kamerautställningen.


Mina tankar går direkt till farmor Anka.

Här ligger brandmännens hjälmar blankputsade i perfekt rad på brandbilen.

Innan tiden för GPS. Jag gillar papperskartor, stora och otympliga för att få en helhetsbild men jag använder även GPS när det behovet uppstår. Inget utesluter det andra.

Speciella pumpar för mopeder. Jag tror att det stod 1,50 kr/liter för mopedbränslet.


Ett fantastiskt museum som jag gärna återkommer till någon mer gång om jag har vägarna förbi.

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar