lördag 7 mars 2020

Del 1 starten - Pilgrimsvandring i etapper 2020

Jag och Kerstin Axelsson, på Kerstins inrådan, ska ha som projekt i sommar att gå pilgrimsleden Lurö till norska gränsen. Skulle vi vilja så skulle vi kunna fortsätta till Trondheim (Nidaros) men det är överkurs och inte aktuellt. Vi har dessutom valt att gå från norska gränsen ner till Lurö i Vänern. Målet är att vi ska nå Lurö innan restaurangen stänger för säsongen i augusti. Det kommer inte att var en miljövänlig pilgrimsvandring då vi kommer att köra 2 bilar till sträckornas start och stopp. Vi åker hem mellan de olika etapperna. Leden är en fortsättning på den led som finns i Västergötland.

Vi hämtade information från nedanstående hemsida, även kartor laddade vi ned härifrån.

https://www.svenskakyrkan.se/arvika/pilgrim

På Köla pastorsexpedition köpte vi våra pilgrimspass till priset av 20 kr/st. Vårt sommarprojekt började alltså v 9 2020.

Ordet pilgrim kommer från latinets peregrinus som betyder främling, du går mot det okända. 
Själv går jag för att uppleva, njuta av värmländsk natur, ta bilder så jag kan blogga om mitt äventyr, äta medhavd matsäck, diskutera/samtala med min vandringskamrat mm

Varför i hela fridens dagar hade Kerstin med sig en nostalgikonsumkasse med garn i sin packning för dagen? Svaret finns att läsa längre ner i inlägget.



Gränsgatan mellan Norge och Sverige med sina stenrösen. Jag stod när jag tog bilden i Norge och där hade vi även parkerat vår ena bil, den andra stod i Skillingmarks "centrum".


 Kerstin hade lånat sonen Adams medeltidsmantel som hon använde men endast för detta fototillfälle.

Tjoho, så glad jag är denna dag, onsdag 26 februari 2020. Solen skiner och det hade utlovats en strålande "vårdag" mitt i vintern men de skuggiga partier var lite kyliga och det förekom lite kyliga vindar. Solen värmde härligt! Perfekt vandringsväder.

Ordet pilgrim kommer från latinets peregrinus som betyder främling.

I det lilla häftet Nyckelvandring från Stockholms pilgrimscentrum Tyresö finns följande att läsa när det gäller symboler i en pilgrimsvandring:
* Vandringskängor: Långsamhet." Tiden går så fort ibland. Eller är det kanske vi som skyndar? Under pilgrimsvandringen får vi gå långsamt. Här finns ingen stress, inga krav, ingen brådska. Inte bara målet är målet för vår vandring. Att njuta av naturen, leva här och nu, att finna ny kraft i lugnet. Här ges möjlighet att växa och mogna. Visst är det vackert här, denna korta stund på jorden!"
* Stav/käpp: Frihet. " Den frihet vi tror oss ha är ofta skenbar. Hela tiden matas vi med reklam som säger åt oss vilka vi borde vara och hur vi når dit. Vi är slavar under almanackan. Vi oroar oss för vad andra ska tänka och tycka om oss... "
* Mantel/rock: Tystnad. Något som absolut inte existerar när jag och Kerstin är tillsammans.
* Ryggsäck: Delande. Frågor att meditera över: Vad önskar jag få del av i mitt liv? Vad kan jag dela med mig av?
* Hatt: Bekymmerslöshet. " " Är det ett problem som kan lösas, är det ingen idé att oroa sig. Är det ett problem som inte kan lösas, är det ingen idé att oroa sig." Ofta lever vi i vånda över det som varit eller i oro inför vad som ska komma. Men det enda vi kan påverka är här och nu. Det finns en "bottenglädje i alla bottenlägen", nämligen att oavsett vad vi måste möta så är vi aldrig ensamma. Medvandraren går med. De onödiga bekymren får vi släppa. Ta ett djupt andetag. Se naturen runt omkring. Kanske hör du fågelsång? Tänk på alla livets glädjeämnen. Och le!"
* Tält (hade vi inte med oss ): Enkelhet. " Ofta vill vi har mer och mer, sällan blir vi nöjda. Men på vår vandring behöver vi inte mycket  packning. Tvärtom är det lättare att gå med så lite som tynger oss som möjligt. Vi kan inte bära med oss allt vi äger. Ett enkelt tält får bli vårt hem... "
* Korset. Andlighet. 

Det är när det gäller korset som Kerstins konsumkasse med garn kommer in i bilden. Jag hittade inte mitt konfirmationskors som jag hade tänkt ta med på vandringen. Jag var på plats i Skillingmark lite tidigare än Kerstin så jag ringde henne. Då hon inte hade åkt hemifrån än frågade hon om det var något hon behövde ta med? Ja, ta med en garnstump så jag kan göra mig ett kors utiefter vägen.

Vad gjorde hon? Jo, hon tog med en hel kasse garn för hon visste inte vilken färg jag önskade. Extra kul med nostalgikassen från Konsum fullkladdad med text från hennes tonårstid t ex stod det "amazon" och "epa-traktor" på den. Jag bestämde mig för den garnstump jag ville ha och tog med den. Tyvärr, glömde jag gör ett kors. Men jag vet var jag ska sätta mig och göra ett när vi går nästa etapp. Det blir på en liten avstickare  med fin utsikt lite ovanför vandringsleden. 



Pilgrimssymbolen används för att märka pilgrimsleder och platser med anknytning till S:t Olof och Trondheim, det forna Nidaros. I denna symbol kombineras sevärdhetsmärket (S:t Hanskorset) med Olofskorset. Symbolen som är formgiven av Johanna Figur Waddington för de norska pilgrimslederna, binder samman norska och svenska pilgrimsleder. Symbolen är mönsterskyddad, och ägs i Sverige av föreningen Pilgrim i Sverige. Riktlinjer för godkännande och skyltning kan rekvireras från Pilgrim i Sverige. Källa: https://www.pilgrimisverige.se/att-vara-pilgrim/pilgrimssymboler


I Högsäter står detta fina träd, ett naturens konstverk.

Det här var uppstarten på vårt vandringsprojekt. Bilder från etapp 1 kommer i nästa inlägg.


Pax et bonum! ( Frid och allt gott! )

/ Mona ( och Kerstin )

1 kommentar:

  1. Tack Tove! Det är alltid så trevligt när du skriver kommentarer. Ja, nu har vi så många som hejar på oss så detta måste vi ro i hamn :-) Gillar Husfruns ordskåp och färgpalett :-)

    SvaraRadera