söndag 22 mars 2020

Etapp 2, avstickare till Kronefjället 16 mars 2020

Vi lämnade pilgrimsleden för att gå upp på Kronefjället som bjuder en fantastisk utsikt över Skillingmark och ända in till Norge. Enligt Runkeeper så var det ca 850 m att gå uppför, värt vartenda steg. Men först besökte vi vattenfallet i Kronan.

Här visas vägen till Grävbacka och det är 2 km dit. Men dit ska vi inte idag.

 Vattnet kommer forsandes från Kronetjärnet.



 Regnbågen fanns där i vattnet men den lyckades jag inte fånga med kamerans öga.

Nu var det ju detta med Kronefjället som jag har tjatat om så mycket.
Jonas möter upp oss här vid Kronan för han vill också upp på "fjället". Vi måste vända tillbaka någon kilometer.

Denna bilden tog jag när vi var på väg till Skillingsfors där vi skulle parkera bilen. Kronefjället är alltså på andra sidan Björklången.
När man ska upp till utkiksplatsen så går man upp ungefär bakom busken bredvid björken dvs lite till vänster i bild. Tittar du noga mellan grenarna så kan du kanske se lite bebyggelse, där finns en parkeringsplats och skylt. Detta måste vara en av de bästa vägbeskrivningarna jag någonsin givit. Sen går man då ca 850 m. Målet är ungefär rakt över den lilla söta röda stugan som inte heller nästan syns i bilden.
Åk dit och upplev detta själv, du ångrar dig inte. Bry dig inte om min virriga vägbeskrivning. Åker du bara på rätt sida av sjön så "ordner dâ sâ ska du se". Du kan inte missa :-)
Å där har vi den lilla röda stugan som nästan inte syntes på förra bilden.

 En riktigt trevlig skogspromenad.

 Vi har då nått vårt mål.

Första bilden från denna underbara plats.

 Skillingmarks kyrka syns i bilden.



Där nere på vägen har vi vandrat.


 Får passa på att föreviga mig och Kerstin när Jonas är med och kan agera fotograf.

Det börjar skymma.

Efter att vi hade fikat och njutit av solens sista strålar vände vi frusna neråt. Det blev fort kallt när solen försvann. OK, Kerstin frös inte. På nervägen plockade jag med mig material för att jag ska kunna tillverka mig ett pilgrimskors. Eftersom jag var ganska frusen om fingrarna fick själva tillverkningen vänta tills jag kom hem.

Vi avslutade denna etapp med att vi körde Kerstin till bilen i Skillingsfors.

Om allt går enligt planerna fortsätter etapp 3 onsdag eftermiddag 25 mars med start i Kronan och avslut vid Vadjungens badplats.

Tack Kerstin för denna trevliga pilgrimsdag. Tack till Jonas som hämtade oss och följde med upp på "fjället".

Allt för nu!

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar