söndag 16 maj 2021

Parsetjärn skans 12 maj 2021

På väg till Strömstad och stopp 2. Tänk så mycket det finns att uppleva och titta på längs vägen och vi är inte allt för långt hemifrån heller.

Parsetjärn skans i Dals Eds kommun i Dalsland. Byggdes som försvarsanläggning mot norska gränsen under Andra Världskriget. Skansen stod färdig 1943 och byggdes för att hindra tyska trupper från att ta sig in i landet från Norge.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Parsetj%C3%A4rns_skans

Det finns en fin rastplats vid Skansen som ligger vid länsväg 164. En vän har med sin man, har vid flera tillfällen, övernattat här med sin husbil.

Jag är dålig på att förklara skansens olika "delar". Rekommenderar ett besök här om du är intresserad av skansar.  Men tittar du noga på bilderna kan du se min reskamrat, klädd i rött, på några av bilderna. 












Tack för att du har titta in i min blogg. Hoppas att du har haft en trevlig stund med mina bilder.

/ Mona



1 kommentar:

  1. Jag har kollat och de är roligt att följa Fina bilder/ Mamma

    SvaraRadera