lördag 15 maj 2021

Vårviks kyrka 12 maj 2021

Jag och Kerstin är på väg för en tvådagarstur till Västkusten med utgångspunkt Strömstadstrakten, bara vi kommer dit 😂 Detta inlägg visar stopp 1 på vår nerresa, med undantag för ett snabbt stopp innan Årjäng för att inhandla en halvljuslampa till bilen, hugaligen så dyr. Vi gjorde ett litet, litet stopp efter Årjäng också för att snabbt njuta utsikt över vatten.

Eftersom vi inte får åka via Norge pga av stängd gräns med anledning av pandemin så kör vi Årjäng, Bengtsfors vidare till Strömstad. Som vanligt när vi är på tur så hittar vi spännande, vackra och intressanta platser att stanna till vid längs vår väg. Naturligtvis så upplever vi väldigt mycket genom våra kameralinser. 

Kerstin hade aldrig varit vid Vårvik kyrka så jag rattade Volvon denna lilla trevliga omväg så jag fick visa denna vackra plats. Glöm inte svänga förbi där om du har lite tid över när du är ute och far i dessa trakter.

Vårvik kyrka i Bengtsfors kommun ligger på en udde i Västra Silen. 

Kyrkan byggdes 1843-46

Bilden är tagen in till vapenhuset och trappan upp till läktare och/eller tornet.

Västra Silen 
Vi denna udde precis bredvid kyrkan finns en liten fin badplats, en perfekt plats för bad och fika.

Lanterninen (lykthuset), ett nytt ord för mig, är den övre delen av tornet. I den här kyrkan tänds en lampa varje kväll vilket troligtvis handlar om att det vara ett vägmärke för de som färdades på sjön längre bakåt i tiden.

Då har vår (foto-)resa börjat.

Följ oss gärna via mina blogginlägg.

/ Mona


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar